Filtrer etter
Fagområde
Utdanningstype
Sted
Utdanningsform
Vis alle filter
Viser 1-18 av 18 treff
Annonser

Populære kategorier

Populære studiesteder

Utdanning i Markedsføringsledelse

Markedsføring er et dynamisk fagområde, hvor markedet forandres kontinuerlig. På samme måte vil behovet for gode kunnskaper innen markedsføring og ledelse fortsette å vokse og utvikles. I dag ser vi for eksempel at blant annet strategi, kommunikasjon og datainnsikt er viktige kompetanser i markedsføringsbransjen. Samtidig øker også behovet for lederskapsevner, for å kunne håndtere et marked der forandringer er en stor del av arbeidshverdagen.

Studieløpet innen Markedsføringsledelse er ofte knyttet tett opp til næringslivet, for å gi deg en praktisk tilnærming til teori. Det finnes flere fagområder og spesialiseringer du kan velge mellom. Du kan for eksempel velge å spesialisere deg i internasjonal markedsføring, prosjektledelse eller logistikk. 

Du vil i de fleste utdanningene innen Markedsføringsledelse få innføring i de følgende fagområdene: 

  • Organisatorisk psykologi
  • Strategi
  • Økonomi 
  • Markedsføring
  • Kommunikasjon
  • Ledelse

 

Hvilke utdanninger kan jeg gå? 

Utdanninger i Markedsføringsledelse finnes både på fagskoler, høyskoler og universitet, samt som nettstudier. Det er mulig å ta en bachelorgrad og bygge videre på med en master, eller så kan du ta Markedsføringsledelse som et kurs eller en årsenhet. Flere skoler tilbyr også utveksling, slik at du kan ta deler av studiet i utlandet. Studiet kan i tillegg gjennomføres både på heltid og deltid.

Ikke alle studier vil gi deg en fullstendig utdanning innen Markedsføringsledelse, men kan likevel være relatert til fagområdet. Slike utdanninger kan for eksempel ha  hovedfokus på kreativ markedsføring, forretningsutvikling, salgsledelse, reiseliv, eller bærekraft. På samme måte kan ofte disse områdene velges som valgfrie fag i utdanningene innen Markedsføringsledelse.

Opptakskrav

For å komme inn på Markedsføringsledelse behøver du generell studiekompetanse. Hvilket karaktersnitt du trenger, avhenger av de ulike skolenes poenggrenser. Det kan også være en fordel å ha gode engelskkunnskaper.

Du kan ved noen utdanningsinstitusjoner også komme inn på studiet gjennom 23/5 regelen. Du får generell studiekompetanse gjennom denne regelen ved at du fyller 23 år eller mer når du søker om opptak, i tillegg til at du har fullført og bestått de seks studiekompetansefagene og dokumenterer 5 år med arbeidspraksis/utdanning.

Hva kan jeg jobbe med? 

Etter endt utdanning vil du besitte kunnskaper om hva som kreves for å forstå markedet for markedsføring, samt bidra til å utvikle gode produkter og tjenester. Ettersom utdanningen også gir deg et ledelsesperspektiv, vil du kunne innta lederroller innen markedsføringsbransjen. Du blir kvalifisert til å jobbe både i det private og offentlige næringslivet.

Du kan for eksempel jobbe innen områder som:

  • Produktutvikling
  • Salg
  • Markedsanalyse og koordinasjon
  • Markedskommunikasjon
  • Markedsføringskonsulent