Personvernerklæring for Keystone Education Group

Personvernerklæring – Keystone Education Group AB

Vi er et foretak som hjelper mennesker med å finne rett utdanning for sine behov via internett-tjenester, konferanser, skolebesøk, messer, kataloger og markedsføring. Når du bruker våre tjenester deler du en viss informasjon med oss. Slik informasjon kan gjelde personopplysninger, det vil opplysninger om deg og som kan identifisere deg personlig. Følgende informasjon forklarer hvilke personopplysninger vi samler inn, hvordan de benyttes, hvem vi deler opplysningene med og hvilke rettigheter du har hva gjelder dine opplysninger.

Om du ikke vil legge igjen visse personopplysninger hos oss, går det som regel fint å bruke fiktive kontaktopplysninger, eksempelvis gjennom å fylle inn et oppfunnet navn når du registrerer deg. Husk imidlertid på at vi trenger tilstrekkelig med informasjon for å kunne sende deg innloggingsopplysninger, informasjon, utdanningstilbud etc. For å kunne tilby enkelte av våre tjenester er det nødvendig for oss å få tildelt korrekte personopplysninger.

Hvilke personopplysninger samler vi inn?

Vi samler inn to typer opplysninger:

- Informasjon som du gir til oss

- Informasjon vi får når du benytter våre tjenester

Vi og våre tjenester retter oss ikke mot personer under 13 år og vi vil ikke bevisst innhente informasjon om personer under 13 år.

Informasjon som du gir til oss

For at du skal kunne bruke våre tjenester samler vi inn informasjon som du selv gir til oss. For eksempel forutsetter de fleste av våre tjenester at du som blivende student eller skoleansatt skaper en konto hos oss. For å skape en konto hos oss må du blant annet fylle inn navn, telefonnummer og e-postadresse. Når du bruker tjenesten vår får vi også annen informasjon fra deg, eksempelvis hva du vil studere og hvor, samt eventuelle personopplysninger som skrives i de chatter du deltar i. Om du kontakter oss, eksempelvis via vår kundetjeneste, så samler vi også inn den informasjonen som du legger igjen til oss og som trengs for å kunne håndtere dine spørsmål.

Informasjon vi får når du bruker våre tjenester

Når du bruker våre tjenester samler vi inn informasjon om hvilke tjenester du har benyttet, hvordan du har benyttet dem og når du har vært innlogget. Vi kan for eksempel se hvilke av våre nettsteder og messestander du har besøkt, samt hvilke skoler eller utdanninger og emner du har meldt interesse for. Dette for å kunne gi deg informasjon om utdanninger innen ditt interesseområde, men også for å kunne gi deg en bedre brukeropplevelse.

Vi kan også se hvilken enhet – datamaskin, mobiltelefon, nettbrett etc. – du har brukt, samt informasjon om selve enheten; som IP-adresse, språkinnstillinger, nettleserinnstillinger, tidssone, operativsystem, plattform, skjermoppløsning og geografisk sted. Informasjonen fra din enhet bruker vi kun for analyseformål. Informasjonen benyttes ikke på individnivå eller sammen med annen data som gjør at informasjonen kan kobles til en unik person.

Som de fleste internett-tjenester og mobilapper, bruker også vi cookies som lagres lokalt på din enhet når du besøker våre nettsteder. Vi bruker eksempelvis cookies for at du ikke skal behøve å logge deg inn på nytt hver gang du besøker oss. For mer informasjon om dette, se nedenfor under avsnittet om cookies. 

Hvorfor behandler vi dine personopplysninger?

For at vi skal kunne behandle dine personopplysninger trenger vi alltid å ha et formål og en såkalt rettslig grunn for behandlingen, som vi forklarer her nedenfor. Vi behandler dine personopplysninger for å:

  • Tilby våre tjenester til deg (oppfylle avtalen)
  • Analysere, forbedre og videreutvikle tjenestene (legitim interesse)
  • Kommunisere med deg og gi support (oppfylle avtalen)
  • La utdanningstilbydere og utstillere vite at du er interessert i eksempelvis en viss utdanning (oppfylle avtalen)
  • Oppfylle våre juridiske forpliktelser, for eksempel skatt og regnskap (juridisk forpliktelse)
  • Sende nyhetsbrev og annen informasjon til deg (oppfylle avtalen)
  • Forebygge, begrense og utrede misbruk av våre tjenester og ulovlige aktiviteter (legitim interesse)  
  • Gjennomføre markedsundersøkelser og tilby relevante annonser og tilbud til deg

 
Oppfylle avtalen

Vi behandler dine personopplysninger blant annet for å kunne oppfylle de kontraktsmessige forpliktelsene vi har påtatt oss å utføre. Det handler for eksempel om personlige data som kreves for at du skal kunne benytte våre tjenester fullt og helt.

Legitim interesse

En annen grunn til at vi behandler dine personopplysninger er at vi har bedømt at vår legitime interesse av å behandle dine personopplysninger veier tyngre enn din rett til å ikke omfattes av behandlingen. Dette kalles en interesseavveining og gjelder eksempelvis når vi videreutvikler våre tjenester. Du er velkommen til å kontakte oss dersom du vil vite mer om interesseavveiningen.

Juridisk forpliktelse

Vi kan også trenge å behandle personopplysninger for å følge lover og oppfylle våre rettslige forpliktelser.

Tar vi noen automatiserte avgjørelser om deg?

Nei, vi tar ingen automatiserte avgjørelser (det vil si avgjørelser ved hjelp av algoritmer og som har noen rettslig følge for deg).

Hvem deler vi dine personopplysninger med?

Når du bruker våre tjenester kan vi komme til å dele personopplysninger med andre:

  • Med skoler og utstillere for å eksempelvis la disse parter vite at du har en interesse for deres utdanning.
  • Med leverandører som utfører tjenester for oss, eksempelvis ved å håndtere serverkraft, sende e-post, gjennomføre analyser og ta fram statistikk for å kunne forbedre våre tjenester og nettsteder, tilpasse våre tjenester etter din bruk og dine preferanser, markedsføre våre tjenester og gjøre det mulig for deg å chatte med oss.
  • Med myndigheter som krever å ta del i en viss informasjon, eksempelvis Skatteetaten.
  • Med selskap innen vårt konsern for å kunne tilby våre tjenester til deg.
  • Med interesserte kjøpere om det skulle bli aktuelt å selge Keystone, da under strenge krav om konfidensialitet.

Vi deler kun din personopplysninger med parter som behandler personopplysninger innen EU/EØS eller med parter som er forpliktet til å opprettholde samme sikkerhetsnivå som tilbys innen EU/EØS i henhold til reglene i GDPR (såkalte standard avtaleklausuler). Kontakt oss om du vil vite mer.

Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

Dine personopplysninger lagres ikke i lengre tid enn det som er nødvendig med hensyn til formålet med behandlingen. Vi har interne rutiner som sikrer dette, og vi sørger for å slette personopplysninger senest to år etter at du har benyttet våre tjenester. Det kan være behov for å lagre noe informasjon lengre om det kreves etter loven, for eksempel krever regnskapsloven at man lagrer opplysninger i syv til åtte år.

Dine rettigheter

Du har visse rettigheter når det gjelder vår behandling av dine personopplysninger. Kontakt oss om du vil utøve noen av dine rettigheter. Du finner våre kontaktopplysninger nederst på denne siden. Du har rett til å få vite om vi behandler personopplysninger om deg. Om vi gjør det, har du også rett til å kostnadsfritt få informasjon om å hvilke opplysninger vi behandler, samt en viss informasjon om behandlingen. Du har også rett til å få en kopi av de opplysninger vi behandler om deg. Under visse forutsetninger har du også rett til å få tildelt dine personopplysninger elektronisk, for å kunne benytte disse et annet sted. Dette kalles for dataportabilitet.

Om noen av de opplysningene vi behandler om deg er feilaktige eller ufullstendige har du rett til å få disse opplysningene korrigert eller komplettert.

Under visse forutsetninger har du rett til å få personopplysningene dine fjernet, for eksempel om vi ikke lengre trenger disse opplysningene til det formålet vi samlet dem inn for. Du kan også under visse forutsetninger begjære at vi begrenser behandlingen av dine opplysninger til passiv lagring. Om du for eksempel har begjært korrigering, kan du begjære at behandlingen begrenses under tiden hvor vi utreder om opplysningene er feilaktige.

I de tilfellene hvor dine personopplysninger behandles med støtte av en interesseavveining eller samtykke har du rett til å rette innvendinger mot behandlingen. Om du har en innvending vil vi under visse forutsetninger stanse vår behandling av dine personopplysninger.

Datatilsynet er tilsynsmyndighet for vår behandling av dine personopplysninger. Om du er misfornøyd med vår behandling av dine personopplysninger har du rett til å henvende deg direkte til Datatilsynet.

Slett dine personopplysninger

Avmelding

Du har retten til å få dine personopplysninger slettet. Du kan velge bort eller slette dine data når som helst ved å klikke på avmeldingsknappen nederst i e-postene våre, eller ved å melde deg av her på nettsiden.

Slette din lagrede data på nettsiden

Dersom du ønsker å slette dine personopplysninger fullstendig, kan du sende e-post til info@studentum.no og be om å få all din data slettet. Du må bruke e-postkontoen som er koblet til dine data du har lagt inn for å bekrefte din identitet. Din forespørsel vil bli bekreftet og utført ved å svare på e-posten. 

Slette din lagrede data via Facebook

Dersom du ikke lenger ønsker å motta informasjon fra studentum.no på Facebook og vil at din persondata slettes, vennligst følg instruksjonene nedenfor: 

  1. Gå til din innstillinger og personvern på din Facebook-profil på din datamaskin. Klikk på “Innstillinger”
  2. Se etter “Sikkerhet og innlogging”
  3. Velg “Apper og nettsteder” for å se appene og nettstedene tilknyttet til Facebook. 
  4. Søk og klikk på “studentum.no” i søkefeltet. 
  5. Scroll og klikk på “Fjern”
  6. Nå har du fjernet appaktivitetetene på Facebook.

Datatilsynet er tilsynsmyndigheten for behandling av dine personopplysninger. Dersom du er misfornøyd med vår behandling av dine personopplysninger, har du rett til å kontakte Datatilsynet direkte.

Cookies

Når du benytter våre nettsteder samles opplysningene via ulike former for sporingsteknikker, for eksempel såkalte cookies. En cookie er en liten fil som lastes ned til en enhet (eksempelvis en datamaskin eller en mobiltelefon), og som lagrer informasjonen, slik at våre nettsted kan kjenne deg igjen som en tilbakevendende besøker og tilpasse din opplevelse av våre tjenester. Informasjonen som samles ved hjelp av cookies kan iblant inneholde personopplysninger. Vi bruker cookies for andre formål, eksempelvis for å kunne tilby våre tjenester samt måle og analysere trafikken på nettstedet.

Noen cookies er nødvendige for at du skal kunne bruke vår nettsider. Det inkluderer blant annet informasjon om dine innstillinger, som viser oss hvordan tjenesten og innholdet på et nettsted skal vises i din nettleser.

Vi bruker også cookies for å kunne tilpasse våre tjenester på best mulig måte ut ifra din bruk, hvilke opplysninger du har lagt igjen, hvilke valg du gjør når du besøker ulike sider på våre nettsteder og for å sørge for at du får informasjon som er relevant for deg. Vi bruker også cookies for å føre statistikk og analysere bruken.

Vi bruker også tredjepartscookies for å kunne gjøre markedsundersøkelser og måle datatrafikken på våre nettsteder, tilby annonser til deg, samt forbedre funksjonaliteten på våre nettsted.

Du kan velge å deaktivere eller blokkere cookies gjennom innstillinger i din nettleser. Om du gjør dette, kan det medføre at visse tjenester ikke kan tilbys.

Slik kontakter du oss

Studentum AS med org.nr, 556652-1653 og adresse Rolfsbuktveien 4D, 1364 Fornebu, er personopplysningsansvarlig og dermed ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger. Ta gjerne kontakt med info@studentum.no dersom du har noen spørsmål om denne informasjonen eller andre spørsmål om vår personopplysningsbehandling.

Du kan også besøke https://www.keg.com/ for mer informasjon om oss. Denne personvernerklæringen gjelder alle våre nettsteder.