Vis studentum.no som: Mobil
Viser 1-50 av 67 treff
  • = Studentreportasje finnes
  • = Videopresentasjon finnes
Viser 1-50 av 67 treff
12

Hva er markedsføring?

Markedsføring i en bedrift eller en organisasjon kan beskrives som å finne kunder for et produkt eller tjeneste og det å synes på markedet. Markedsføring er veldig viktig for alle bedrifter. I bland mener man at markedsføring er det samme som reklame, men begrepet markedsføring er bredere enn så. Enkelt forklart er markedsføring alt det som en bedrift gjør for å finne kunder og deretter beholde dem. Reklame er derimot et verktøy for å vise at bedrifter finnes og har noe å tilby sine kunder.

Studere markedsføring

Utdannelser innen markedsføring

Det finnes markedsføringsutdannelser innen ulike utdanningstyper og med ulike retninger.  Gode utdannelser innen markedsføring kan du ta både i Norge og i utlandet. Nedenfor kan du lese mer om utdanningsmulighetene 

Markedsføringsutdannelser på universitet og høyskoler i Norge finnes med ulike retninger og spesialiseringer. Man kan for eksempel studere et økonomiprogram med retning internasjonal markedsføring eller for eksempel markedskommunikasjon. Det finnes også utdannelser som bare fokuserer på markedsføring.

Yrkesutdannelser innen markedsføring finner du på fagskoler i Norge og også her med ulike retninger. For eksempel kan man lese markedsføringsutdannelser med retning event og evenementsledelse, teknisk salg, key account manager samt markeds- og kommunikasjonskoordinator. Utdannelsene er mellom 1 og 3 år lange og inneholder mye arbeidsforlagt praktikk.

Yrker innen markedsføring

Markedsføring er som sagt et bredt område og arbeidsoppgavene kan variere mye. Oppgavene kan dreie seg om ledelsesspørsmål, prosjektledelse og kommunikasjon. Mange markedsførere med økonomisk spesialisering arbeider for bedrifter og andre organisasjoners markedsavdelinger. Der kan arbeidsoppgavene blant annet være å planlegge og gjennomføre markedsførings- og reklamekampanjer, gjennomføre markedsanalyser eller ta frem reklameprodukter. Har man valgt å spesialisere seg innenfor grafisk arbeid kan man for eksempel jobbe for et reklamebyrå eller et trykkeri.

Framtiden
Dette er en bransje som er veldig konjunkturfølsom og konkurransen for yrker innen reklame og markedsføring er stor.  Positivt for bransjen er at også den offentlige sektoren har begynt å ansette markedsførere for å nå ut med sine budskap.