Designledelse (masteremne)
Universitetet i Sørøst-NorgeDesignledelse (masteremne)
Hvorfor studere designledelse?
Designledelse handler om å lede design- og innovasjonsprosesser i forbindelse med utviklingsprosjekter, produkt- og tjenesteutvikling, identitet- og merkebygging eller annen verdiskapning, for å bidra til å skape brukervennlige, lønnsomme og bærekraftige løsninger.
Designledelse handler om å sikre strategisk forankring av virksomhetens produkter og tjenester, for å sikre gode målrettede prosesser og resultater. Strategisk forankring inkluderer bruk av strategisk designprosess og designstrategi.
Designledelse handler om å lede innkjøp av designtjenester. For å sikre gode prosesser og målrettede resultater.
Designledelse handler også om å forvalte virksomhetens designkapital, for å sikre immaterielle verdier, som merkevarer og juridiske designrettigheter.
Designledelse kan forgå internt i virksomheten eller på oppdrag for en virksomhet.
Dette lærer du
Designledelse tar i bruk designmetodikk i produkt og tjenesteutvikling, for å oppnå innovasjon og nytenkning, og inkluderer designtenkning, problemløsning,
smidige metodikk, samskapning, designsprint, iterasjon, som et ledd i innovasjonsprosesser og verdiskapning.
Ved å studere designledelse lærer du:
- å lede designprosesser, for å skape brukervennlige, lønnsomme og bærekraftige løsninger.
- å bruke designmetodikk, for å skape produkt- og tjenesteinnovasjon.
- å bruke strategiske designprosesser, for å sikre gode målrettede prosesser og resultater.
- å lede innkjøp av designtjenester, for å sikre effekt av designinvesteringen.
- å forvalte designkapital, for å sikre immaterielle verdier av merkevarer og designrettigheter.
Emneplan
En emneplan beskriver innhold, oppbygging og organisering av undervisningen. Her finner du også pensumlister.
- Lenke til emneplan
Interessert i en mastergrad?
Dette studiet kan inngå som en del av mastergraden Executive Master of Management, eller du kan ta det som et enkeltemne!
Executive Master of Management