Vis studentum.no som: Mobil
Sammendrag
Heltid
3 år, 180 studiepoeng
Bachelor
Oppstart: August - Oslo
Søknadsfrist: 15. april
Ja

Retail Design

Bachelor i Retail Design

 Bachelor i Retail design

Ønsker du å jobbe med design og interiørarkitektur i et bredt og variert perspektiv i Norges største bransje? Være med på utvikle og skape de råeste kundeopplevelsene, blikkfanget av en vindusutstilling, eller det hippeste butikkonseptet? Fra vareeksponering og profilering i rom, til arkitektur, produktutvikling og utstillingsdesign – som Retail Designer er du med på å utvikle fremtidens sosiale arenaer, kulturelt og kommersielt!

Fra snekring til 3D-mekking

For å overleve i et marked med stadig større konkurranse, må fremtidens butikker ha design og handleopplevelse i fokus. Med en bachelor i Retail Design vil du få anvendt teoriene i praksis og jobbet både fysisk og virtuelt – klar til å utfordre og forme fremtidens varehandel!

Jobb i Norges største bransje

Overalt finnes det noe som skal eksponeres eller selges, både analogt og digitalt. Med fokus på varehandel, og alt det den skaper av ringvirkninger, er dette en utdannelse med stort nedslagsfeltet og anvendelsesområde.

Brenner du for interiørarkitektur- og designbasert kommunikasjon i store og små rom, og ivrer etter å skape de gode og unike opplevelsene med både fysiske og digitale virkemidler, så er valget lett – bli Retail Designer!

Hva lærer jeg?

Studieprogrammet Retail Design er både praktisk og teoretisk, og du jobber med konseptutvikling innen merkevarekommunikasjon, så vel som fysiske butikker og e-handel.

Du får jobbe med gitte oppgaver og reelle kundeprosjekter, som løses i team eller med individuelle kreative løsninger. Det kreves at du jobber både strategisk og kreativt, har gode samarbeidsevner og samtidig evnen til å tenke og reflektere alene. Du kan spesialisere deg innen:

  • Butikkplanlegging (konseptuell ideutvikling med integrert visual merchandising)
  • Brand scapes (nye strategier og utvidede retail-arenaer til merkevarekommunikasjon)

Begge spesialiseringene gir deg i tillegg en innføring i e-handel og trendanalyse.

Karrieremuligheter

Med en bachelorgrad i Retail Design kan du blant annet jobbe med butikkplanlegging og konseptutvikling, som visual merchandiser eller som stylist. Du kan arbeide innenfor varehandelen, med butikkonsepter og visual merchandising for store nasjonale og internasjonale kjeder, med belysning, i reklame- og kommunikasjonsbyråer, i produksjonsselskaper eller drive egen virksomhet.

Opptakskrav/Søknad

For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:

  • Generell studiekompetanse
  • Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
  • Realkompetanse

NB! Sammen med søknaden din skal du levere en opptaksprøve.

Studiefakta, Tittel m.m

Bachelorgrad (180 studiepoeng).

Kostnader

49 200 kr pr semester (med forbehold om endringer)

Jeg vil vite mer!

Legg igjen en interessemelding hvis du vil vite mer om utdanningen Retail Design.

Fyll inn din kontaktinformasjon

Send interessemeldingen

Få mer informasjon fra skolen

Høyskolen Kristiania Westerdals

Westerdals

Westerdals | Høyskolen Kristiania

Westerdals er nå en del av Høyskolen Kristiania, etter at Høyskolen Kristiania kjøpte Westerdals Oslo ACT i mars 2017. Westerdalsnavnet videreføres i fagområdene Design og kommunikasjon, Film og medier, og Musikk og scene. Westerdalskulturen med opptaksprøver og et høyt kreativt nivå videreføres også.

Historie

Putti Westerdal startet Westerdals Reklameskole i 1965 som tilbød kveldskurs i typografi, layout og collage. Tilbudet ble gradvis utvidet til kjente linjer som Art Direction og tekst og skribent. Fra 2002 het skolen Westerdals School of Communication, etter at Westerdals PR-skole kjøpte opp «Skolen for grafisk design» og «Wolff reklame- og designskole». I 2010 ble Westerdals rangert som en av verdens ti beste kommunikasjonsskoler av YoungGuns Schools of the Decade.

I 2011 ble Westerdals godkjent som høyskole av Utdanningsdirektoratet, og tok navnet Westerdals Høyskole. I 2012 kjøpte NITH høyskolen og i 2014 fusjonerte Westerdals Høyskole med de tidligere høyskolene NISS og NITH.  Sammen fikk de navnet Westerdals Oslo ACT.Les mer om Westerdals Oslo ACT i Dagens Næringsliv-artikkelen «Drømmefabrikken».

I 2017 ble Westerdals Oslo ACT kjøpt opp av Høyskolen Kristiania, som er en akkreditert høyskole med solid økonomi. Høyskolen er eid av en stiftelse, noe som betyr at alt overskudd går tilbake til høyskolen og blir investert til det beste for studentene.

Hos oss lærer du å gjøre ideer levende

Kreativitet er alt. Stoffet alt nytt lages av. Det er innovasjoner, kunst og ideer som forandrer hvordan vi tenker, kommuniserer og transformerer verden rundt oss. Uansett hva vi skal leve av fremover, er kreativitet avgjørende.

Men også kreativitet trenger retning og pleie. Westerdals utdanner de mest kreative talentene i landet, og hjelper deg å dyrke, utvikle og perfeksjonere din lidenskap og dine evner. Enten du drømmer om å bli grafisk designer, stylist, journalist, spilldesigner, filmskaper eller noe helt annet. Kanskje låtskriver? Vi vet hva som skal til for at du får drømmejobben!

Vår pedagogiske filosofi og faglige tilnærming handler om at du skal lykkes, både på eksamen og i arbeidslivet. På Westerdals lærer du å gjøre ideer levende. Det er det kreativitet i bunn og grunn handler om: at ideer blir til virkelighet.

Vis alle utdanninger fra Høyskolen Kristiania Westerdals

Kontaktinformasjon til Høyskolen Kristiania Westerdals

Høyskolen Kristiania Westerdals

Christian Krohgs gate 32
0186 Oslo


Vil du vite mer?

Fyll inn følgende felt for å få mer informasjon fra Retail Design:

Motta nyhetsbrev om utdanning
OMTALER

Det finnes ingen omtaler av denne utdanningen ennå. Bli den første!