Ledelse av kreativ næring
Ledelse av kreativ næring
Drømmer du om å jobbe i kreative bransjer? Dette bachelorprogrammet utdanner deg til både økonom og bransjeekspert. Du vil tilegne deg kunnskap om kulturøkonomi, prosjektledelse, kulturbasert reiseliv, markedsføring, KI og digitalisering.
Hva lærer du?
På BI får du en unik mulighet til å lære om alle aspektene ved kreativ næring. I løpet av studiet får du undervisning i organisering av og verdiskapning i film- og musikkproduksjoner, samt i jus, økonomi, markedsføring og ledelse. Du kan også reise på utveksling og ta internship i en bedrift du finner interessant.
En spesiell styrke ved vår bachelorgrad er fokuset på økonomi, prosjektledelse, jus, digitalisering og markedsføring. Vi tror på betydningen av å lede og administrere prosjekter på en effektiv måte, samtidig som man lager en smart markedsføringsstrategi. Ved å kombinere disse ferdighetene, vil du bli en etterspurt aktør i kreativ næring.
Men det stopper ikke der. På BI oppfordrer vi studentene til å tenke utenfor boksen og tror på kraften av innovasjon og kreativitet. Vi gir deg muligheten til å utforske nye ideer innen forretningsmodeller, markedsføring og organisering. Erfarne forskere og bransjeeksperter veileder deg og gir deg kunnskapen og innsikten du trenger for å lykkes i din fremtidige karriere. Bli med i bachelorprogrammet vårt og ta det første steget mot å realisere dine drømmer. Søk i dag og bli en del av et inspirerende studiemiljø!
Dette er noen av temaene du vil lære om:
- Verdiskaping: I kreativ næring er økonomiske, kulturelle, sosiale og miljømessige verdier sentrale. Gjennom dette programmet utforsker vi hvordan verdi skapes og forvaltes, og for hvem.
- Bærekraftig prosjektledelse: Forstå ulike betydninger av bærekraft i et prosjektledelsesperspektiv. Lær hvordan du sikrer bærekraftige resultater i festivaler, utstillinger, audiovisuelle produksjoner med mer.
- Jus: Forstå hvordan opphavsrett og kontraktsrett styrer økonomien i kreativ næring og hvordan du skal forholde deg til det.
- Publikumsforståelse: Forstå egenskapene til forbrukere og publikum for å skape og kommunisere verdi. Du vil lære om en rekke metoder for å analysere kunder og publikum, fra tradisjonell demografisk segmentering til moderne psykografisk profilering, designtenkningsmetoder og dataanalyse.
- Plattformøkonomi og nettverkseffekter: Strømmetjenester og sosiale medier benytter seg av plattformer i sine forretningsmodeller. Lær om viktigheten av algoritmer, dataanalyse og nettverkseffekter og hvordan plattformøkonomien preger kreativ næring.
Kommende startdatoer
Opptakskrav/Søknad
Du trenger generell studiekompetanse og et minimum antall konkurransepoeng for å kvalifisere for dette studiet.
Studiefakta, Tittel m.m
Hvorfor velge dette studiet?
Du har kanskje en interesse for musikk, spill, design, film, digitalisering eller kreativitet? Du ønsker å bidra til at andre kan få gode opplevelser. Og du vil leve av det. Da er kreativ næring på BI stedet å gå! Her lærer du mer om det du synes er engasjerende og gøy, samtidig gir vi deg kunnskapen du trenger for at arbeidsgiver velger nettopp deg til jobben i kreativ næring eller andre sektorer.
Få en påminnelse
Handelshøyskolen BI
BI er Norges eneste trippel-akkrediterte handelshøyskole. Et vitnemål fra BI gir deg derfor tyngden du trenger til å jobbe med det du vil. I dagens arbeidsmarked er det mange om beinet. Arbeidsgiverne vil ha de beste kandidatene fra de beste...