Plantevitenskap - Doktorgrad
Ph.d.-programmet i plantevitenskap, ved Fakultet for biovitenskap.
Kunnskaper
Ved fullført ph.d.-program i plantevitenskap forventes det at den nye doktoren
- Har inngående kunnskaper innen sitt fagområde av plantevitenskap, og er i kunnskapsfronten i sitt spesifikke forskningsområde.
- Har inngående kunnskaper om vitenskapelige teorier og metoder knyttet til fagområdet.
- Kan vurdere og analysere ulike teorier, metoder og prosesser i forskning og faglige utviklingsprosjekter - også i et internasjonalt perspektiv.
- Kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier og metoder innenfor fagområdet.
Ferdigheter
Ved fullført ph.d.-program i plantevitenskap forventes det at den nye doktoren
- Kan formulere problemstillinger, planlegge og gjennomføre forskning og faglig utviklingsarbeid, på internasjonalt høyt nivå, innen sitt fagområde.
- Kjenner til vitenskapelig utstyr, instrumenter og analyseverktøy som brukes innen sitt spesialområde, og behersker utstyr forskeren selv normalt bruker.
- Behersker relevante statistiske metoder og kan vurdere anvendelighet og begrensninger ved ulike statistiske metoder.
- Har bidratt gjennom original forskning til ny kunnskap som kan publiseres i internasjonale tidsskrifter med ordning for fagfellevurdering.
- Kan håndtere kompleksitet, skape overblikk og syntetisere vitenskapelig informasjon.
- Kan kritisk vurdere og gi konstruktiv kritikk på vitenskapelige arbeider innenfor sitt fagområde.
- Kan formidle forskningsresultater både skriftlig og muntlig, i vitenskapelige så vel som populærvitenskapelige fora.
Generell kompetanse
Ved fullført ph.d.-program i plantevitenskap forventes det at den nye doktoren
- Kan utøve sin forskning med faglig og etisk integritet, og kan identifisere og vurdere relevante miljømessige og etiske hensyn.
- Kan formidle forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler og delta i debatter innen fagområdet i internasjonale fora.
- Kan formidle resultater fra sitt forskningsarbeid til næringsliv, myndigheter og forvaltning, samt til allmennheten via kontakt med media.
- Har noe erfaring med å undervise studenter innen sitt fagområde eller spesialområde.
- Kan plassere egen forskning innen større faglige og samfunnsmessige sammenhenger.
- Kan vurdere behovet for og eventuelt ta initiativet til innovasjon innen sitt fag.
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
1. januar 2014 ble Norges Veterinærhøyskole (NVH) og Universitetet for miljø-og biovitenskap (UMB) fusjonert til NMBU - Norges miljø- og biovitenskaplige universitet. Veterinærmiljøene flytter inn i nytt bygg på Campus Ås i 2019.
Det "nye" moderne universitetet NMBU sitt mål er å være en sentral aktør innen miljø- og biovitenskapene med vekt på kjerneområdene; biologi, mat, miljø, areal- og naturressursforvaltning med tilhørende estetiske og teknologiske fag.
Universitetet har i dag 5200 studenter, 1700 ansatte og 64 studieprogram fordelt på tre fakulteter:
- Fakultet for miljøvitenskap og teknologi
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Fakultet for veterinærmedisin og biovitenskap
Undervisning og forskning ved skolen omfatter arealplanlegging og eiendomsfag, plantevitenskap, veterinærmedisin, husdyrfag, karttekniske fag, landskapsarkitektur, naturforvaltning, naturvitenskapelige fag, matvitenskap, skogfag, teknologiske fag, økonomi- og ressursforvaltning og akvakultur.