Kommunikatør – et yrke for framtiden

Kommunikativ kompetanse kan være nøkkelen til en spennende jobb i et felt som har kommet for å bli. Vurderer du å studere kommunikasjon? Da bør du lese videre!

De siste 20 årene har antall jobb innen kommunikasjonsbransjen økt markant og den positive trenden ser ut til å fortsette. En av grunnene til dette kan antas å være den digitale utviklingen. Kunsten å kunne forfatte korte, fengende og inspirerende budskap til sosiale medier og digitale kanaler er ettertraktet i dagens yrkesliv. Det er også viktig å kunne forstå og håndtere sosiale medier for å nå ut til rett målgrupper med rett budskap.

Ketil Raknes, som underviser i PR og kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania, bekrefter at digitale kunnskaper er viktig for kommunikatører i dag. – Derfor legger vi stor vekt på att studentene skal tilegne seg gode digitale ferdigheter under utdanningen, sier han.

Dagens samfunn stiller høye krav til korrekt og tilgjengelig informasjon. Kommunikatører er derfor verdifulle medarbeidere for bedrifter, offentlige virksomheter og organisasjoner. Med en utdannelse som inkluderer alt fra journalistikk og mediehåndtering til PR og tekstproduksjon kan en kommunikatør bidra på flere viktige områder, både internt og eksternt.

En av fordelene med kommunikatøryrket er også at det er lett å tilpasse etter personlige interesser. Raknes forteller at tidligere kommunikatørstudenter blant annet jobber for ideelle organisasjoner, i motebransjen, på PR-byråer, for fagforeninger og offentlige etater.

– Jeg pleier å si til studentene at deres jobb er å finne noe de brenner for, så skal vi lære dem verktøyene de trenger for å lykkes i det.

Kilde: Høyskolen Kristiania


Annonser