Spania - Forum

01.01.2012 23:02   Caroline Aarre Halvorsen

Hei. Jeg er en jente på 18 år som er ferdig med videregående skole til sommeren. Før jeg hopper på studier på NTNU. ( mest sannsynlig) , har jeg utrolig lyst til å dra ned til Spania og lære spansk flytende. Jeg har hatt spansk i snart 6 år, men allikevel føler jeg ikke at jeg kan det skikkelig.

Det jeg lurer på er egentlig hva dere anbefaler å gjøre hvis jeg vil lære språket skikkelig. Jeg vil være der ett år, ikke bare et halvt. Er det lurest å gå på språkkurs? Eller ta spansk på universitet? Når jeg kikker på forskjellige ting kommer det opp flere kulturstudier ol, men jeg vet ikke hvilket nivå spansken ligger på? Hvordan er det med større fra lånekassen osv?

I tillegg leste jeg noe om eksamen i spansk som "foreign language" DELE, hva er det og hvor lenge varer det?

Finnes det egne kurs for utlendinger som varer i ett år?

Mange av spørsmålene finner jeg sikkert svar på om jeg leter her på sidene deres, men jeg spør allikevel.

På forhånd, takk for svar.


RE: Spania
02.01.2012 12:00   Studentum

Hei Caroline!
Det finnes mange muligheter for deg som vil lære spansk flytende.
Vi har gjort et søk på spanske språkstudier for deg. Om du kontakter en av skolene som foreslås her (de fleste er norske aktører som formidler studier i utlandet), vil de hjelpe deg med å skreddersy studieåret ditt!

En annen mulighet er å ta et år på et spansk universitet - som du selv sier. Hvis du har hatt spansk i seks år, er jo sjansen stor for at du kan nok til å klare det. Fordelen med dette er at du vil få studiepoeng, og at du, med litt planlegging, kan bygge året inn i graden du starter på når du kommer hjem til Norge igjen. Det er imidlertid flere språkstudier som også gir studiepoeng og rett til støtte fra Lånekassen. Anbefaler deg å ta direkte kontakt med skolene, de sitter på førstehåndsinformasjon og kan svare deg på alt du lurer på!

Lykke til!


RE: Spania
02.01.2012 22:49   Caroline Aarre Halvorsen

Dette hjalp veldig. Tusen takk!

Kan du/dere nevne noen universiteter som jeg kunne ha kontaktet? Vet dere noe om søknadsfrister?


RE: Spania
04.01.2012 11:52   Studentum

Hei igjen!
Det finnes veldig mange universiteter i Spania - både offentlige og private. Vi anbefaler aldri en skole fremfor en annen, men du bør passe på at universitetet du velger er godkjent av både spanske og norske myndigheter. Ikke alle de private universitetene er det.

Den enkleste måten for studenter som vil utenlands er å bruke et norsk læresteds utvekslingsavtaler. Hvis du har en anelse om hva du vil studere når du kommer hjem fra Spania, ville jeg hørt med en norsk utdanningsinstitusjon som tilbyr dette om de har utvekslingsavtaler med noen spanske universiteter, samt om det er mulig å reise et helt år. Dermed er du også sikret at du får faget du tar godkjent. Norske universiteter og høgskoler finner du her. Velg ønsket fagområde og by, og trykk søk.

Hvis du heller vil prøve deg på egenhånd, må du først registrere deg hos UNED (Universidad Nacional de Educación a Distancia) og deretter søke direkte til universitetet. De fleste studieprogrammene starter i september/oktober. Anbefaler deg å kontakte ANSA (Association of Norwegian students abroad) for mer informasjon i så fall!

Håper du fikk noe ut av dette svaret også! :)
Vennlig hilsen


Finn utdanninger innen kategorien