Reklame og merkekommunikasjon
Fagskoleutdanning i Reklame og merkekommunikasjon
På fagskolestudiet i Reklame og merkekommunikasjon får du utvikle din kreativitet og får jobbe praktisk med kommunikasjon fra første studiedag.
På Reklame og merkekommunikasjonsstudiet får du utvikle din kreativitet og får jobbe praktisk med kommunikasjon fra første studiedag. Gjennom workshops, byråbesøk og oppdrag for store og små virksomheter lærer du å lede kreative prosesser, fra idé og konsept til gjennomføring av kampanjer og andre kommunikasjonstiltak.
Hva lærer du?
På Reklame og merkekommunikasjon får du kunnskap om modeller, prosesser og verktøy innenfor fagene Art Direction, tekstforfatting og kommunikasjonsstrategi. Andre studieår kan du velge å spesialisere deg innen det fagområdet du liker best.
Du lærer om kreative prosesser og metoder, og vil gjennom hele studiet jobbe med utvikling av ideer og konsepter som kan danne grunnlag for kreativ kommunikasjon. Det meste av dette arbeidet skjer i grupper.
Gjennom hele studiet får du jobbe med innholdsproduksjon for ulike flater som trykte medier, film, radio, digitale- og sosiale medier. Du får løse reelle caser for bransjen, og lærer å anvende ulike dramaturgiske, språklige og visuelle virkemidler, tilpasset både målgruppe og kanal.
Du vil blant annet fokusere på:
- Kreative prosesser og metoder
- Konseptutvikling og idéarbeid
- Brukerinnsikt og markedsanalyse
- Reklame og sosiale medier
- Digital innholdsproduksjon
- Visuell kommunikasjon og tekstforfatting
Prosjektarbeid
Du får delta i tverrfaglige prosjekter sammen med andre fagskolestudenter på studier som Musikkdesign, Illustrasjon og Design Thinking. Du vil jevnlig bli undervist av gjesteforelesere fra kreative byråer som Dinamo, Trigger, Marveolus, Try Opt og Tante Randi.
Siste semester av studiet kan du søke praksis i en valgfri bedrift. På denne måten får du mulighet til å tilegne deg verdifull bransjeerfaring, knytte kontakter i bransjen og anledning til å vise hva du kan. Målet er at du etter to år på fagskolen skal ha kunnskapen og ferdighetene som skal til for å ta steget ut i arbeidslivet!
Videre studier/jobbmuligheter
Etter endt utdanning kan du bidra i alle ledd av kommunikasjonsarbeidet – fra strategi til utforming kommunikasjonskonsepter.
Du kan lede kreative prosesser, og har lært å anvende ulike dramaturgiske, språklige og visuelle virkemidler i kreativ kommunikasjon og merkevarebyggende kampanjer. Du har også lært å tilpasse budskap og valg av kanal til ulike målgrupper.
Porteføljen du har opparbeidet deg etter to år, gir et godt utgangspunkt for å søke jobb i:
- Reklame- eller kommunikasjonsbyrå
- Mediehus
- Markedsavdeling i privat eller offentlig sektor
- Starte eget selskap
Videre utdanning
Etter fullført fagskoleutdanning kan du dra til utlandet og ta en ettårig påbygging for å oppnå en internasjonal bachelorgrad. Du kan velge å studere i Australia, England, Italia eller Tyskland.
Du kan også søke om opptak til andre året på bachelor i Kreativ markedskommunikasjon, dersom det er ledige studieplasser.
Opptakskrav/Søknad
For å bli tatt opp som student på fagskolestudier må du oppfylle ett av følgende opptakskrav:
- Generell studiekompetanse
- Fullført og bestått videregående opplæring
- Fagbrev/svennebrev
ELLER
Realkompetanse for fagskole:
- Minimum 23 år i løpet av opptaksåret.
- Dokumentere 3 års fulltids arbeidserfaring, herunder regnes lønnet/ulønnet arbeid, verneplikt, folkehøyskole og frivillig arbeid/tjeneste.
- Arbeidsattester må inneholde start og sluttdato samt stillingsprosent/timeantall.
- Dokumentere norskkunnskaper fra grunnskole, videregående skole, norsk på høyere nivå eller norskprøve B2 for innvandrere fra Kompetanse Norge.
Studiefakta, Tittel m.m
Fagskoleutdanning, 120 studiepoeng.
Kostnader
Kontakt skolen for informasjon om kostnader.
Hvorfor velge Kristiania ?
Relevante gjesteforelesere
Sosialt skolemiljø
Tett på arbeidslivet
Jeg vil vite mer!
Kristiania | Utdanning med tradisjon for forandring
Kristiania tilbyr høyere utdanning i Oslo, Bergen og på nett. Vi jobber tverrfaglig og tett på arbeidslivet, og våre fagskole-, bachelor- og masterstudier er kjent for praksis/internship-muligheter. Vi har over 100 utdanninger, fordelt på fire fagfelt: HR, markedsføring og kommunikasjon...