Grafisk design
Et godt design er god business! Det gjør dyktige grafiske designere fra Kristiania og Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design ettertraktet på jobbmarkedet.
Hva gjør en grafisk designer?
Grafisk design er et kreativt, praktisk og intellektuelt fagområde med mange spennende muligheter for deg som er kreativ. Oppgaven til en grafisk designer er å finne visuelle løsninger på kommunikasjonsoppgaver. I tillegg til utøvende ferdigheter krever dette at designeren kan utvikle konsepter, forstå målgrupper og kritisk evaluere egne og andres løsninger.
Hva lærer du?
Du lærer hvordan grafisk design kan brukes til å løse visuelle kommunikasjonsoppgaver av alle slag, og vil tilegne deg ferdigheter som er etterspurt i et arbeidsmarked og samfunn i stadig endring.
Erfarne undervisere introduserer deg for fagfelt bransjen etterspør, som visuell identitet, interaksjonsdesign og tjenestedesign. Du vil bruke grafisk design til å løse store og små samfunnsproblemer, og til å følge egne faglige interesser i selvvalgte prosjekter.Du lærer også å argumentere for designløsningene dine basert på solid kunnskap, slik at du har den faglige tyngden som kreves i arbeidslivet.
I tillegg til praktiske emner vil du få bryne deg på:
- Designhistorie
- Markedsføring og forbrukeratferd
- Designforskningsmetoder
Eksempler på produkter du kan lage er visuelle identiteter og pakningsdesign, nettsider og mobilapper, magasiner og informasjonsdesignløsninger.
Videre studier/jobbmuligheter
Jobbmuligheter
Klart du kan leve av å designe! Som grafisk designer kan du jobbe i mange ulike bransjer og videreutvikle deg i mange ulike retninger. Etter studiet kan du for eksempel jobbe som:
- Grafisk designer i design- og reklamebyrå, der du jobber på mange ulike prosjekter med blant annet layout til magasiner og plakater, logoer til visuelle profiler og kampanjer samt nettsider til bedrifter.
- Interaksjonsdesigner i konsulentselskap, med ansvar for brukervennlighet og visuell utforming på kundenes digitale løsninger.
- Inhouse-designer i en bedrifts markeds-/kommunikasjonsavdeling, med ansvar for å forvalte bedriftens merkevare og visuelle identitet over tid, gjennom markeds- og informasjonsmateriell.
- Selvstendig næringsdrivende/frilanser, med frihet til å styre din egen tid og å velge dine egne prosjekter og oppdragsgivere.
Våre tidligere studenter gjør det skarpt overalt i bransjen og i hele landet. Her er et lite utvalg av hvor de jobber:
- Aboveit
- Anti
- Bufdir
- Creuna
- Dinamo Design
- Finn.no
- Kitchen Reklame
- Knowit
- NRK
- Scandinavian Design Group
- Snøhetta
- Try Design
Opptakskrav/Søknad
For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:
- Generell studiekompetanse
- Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
- Realkompetanse
NB! Sammen med søknaden din skal du levere en opptaksprøve.
Studiefakta, Tittel m.m
Bachelorgrad (180 studiepoeng).
Kostnader
Kontakt skolen for informasjon om kostnader.
Hvorfor velge Kristiania ?
Relevante gjesteforelesere
Sosialt skolemiljø
Tett på arbeidslivet
Jeg vil vite mer!
Kontaktinformasjon til Kristiania
Kristiania
Fyll inn følgende felt for å få mer informasjon fra Grafisk design:
Det finnes ingen omtaler av denne utdanningen ennå. Bli den første!