Hvilken by er Norges beste studentby? Hjelp oss med å kåre vinneren - delta her 🎓

Søk utdanning 👉

To bachelorutdanninger - Forum

22.05.2012 09:05   T

Hei! Hvor vanlig er det å ta 2 separate bachelorutdanninger innenfor nært beslektede fagfelt? Jeg tar nå bachelor i informasjonssystemer, men vil ta en bachelor i kybernetikk når jeg er ferdig istedenfor å ta en master. Er dette lønnsomt? Bør jeg gjøre det jeg kommer til å trives mest med, eller det som gir meg høyest status/lønn? Jeg tror at kybernetikk så og si garanterer meg jobb ettersom det er et ingeniørstudie. Er dette en trygg antagelse å ta? På forhånd takk!


RE: To bachelorutdanninger
22.05.2012 10:22   Studentum

Hei!

Det er ikke uvanlig å ta to bachelorutdanninger, men om det er lurere enn å bygge på med en master er vanskelig å svare på. Her ville jeg forhørt meg litt rundt hos bedrifter du kunne tenke deg å jobbe for når du er ferdig. Hva slags kompetanse trenger de? Hva ville de fortrukket at du hadde av utdanning dersom de skulle ansatt deg? På den måten kan du også knytte verdifulle kontakter, og få en fot innenfor.

Om du bør velge det du trives med eller gå for høy lønn og status er også personavhengig. Mange motiveres jo av høy lønn og status, men det er ingen garanti at motivasjonen vil vedvare om man ikke samtidig trives med faget. Velger du noe du vet du trives med, er sannsynligheten større for at du vil føle du er på rett sted over tid.

Ingeniørstudier trekkes ofte frem som "sikre" utdanninger, men med dagens høye antall høyt utdannede mennesker, er man aldri garantert jobb uansett studievalg. Det er derfor nødvendig å skille seg ut - både resultat- og interessemessig - og dette har du kanskje størst sannsynlighet for å gjøre dersom du velger med hjertet.

Lykke til!


Finn utdanninger innen kategorien