Spørsmål vedr. generell studiekompetanse - Forum

03.08.2012 21:58   Linn Mari Narvik

Hei. Jeg må omskolere meg fra mitt yrke (omsorgsarbeider) p.g.a ryggplager. Siden jeg har 14 års arbeidserfaring, søkte jeg på realkompetanse når jeg nå skulle søke høyskole. Dessverre kom jeg ikke inn på det jeg ønsket. Jeg belaget meg da på at jeg måtte gå et år og ta de fagene jeg manglet for å få studiekompetanse. Men så kom jeg over et årsstudium på restetorget, søkte og fikk plass. Det heter Interkulturell forståelse, og er relevant til det jeg ønsker å gå videre (Barnevern i et flerkulturelt samfunn). Om jeg går dette årsstudet, som gir meg 60 studiepoeng, kan jeg da ha en god sjanse neste år for å komme inn på det bachlor løpet jeg ønsker (Barnevern i et flerkulturelt samfunn)? Eller bør jeg likevel ha studiekompetanse med de fagene jeg mangler? Jeg har fått høre at jeg etter et bestått slikt årsstudie, har studiekompetanse uansett? Er dette riktig? Hva er det lurt å gjøre for å nå målet fortest tro?

 


RE: Spørsmål vedr. generell studiekompetanse
07.08.2012 13:28   Rune

Hei.

Jeg kan ikke svare noe helt sikkert for deg. Men mange utdanninger krever det som heter studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse. På Høgskolen i Oslo og Akershus er det slik blant annet på barnevernutdanningen.

Håper det var noe til hjelp...


Finn utdanninger innen kategorien