Mulighet for "tyvstart" på Lektor utdanning - Forum

12.03.2015 20:48   Lars

God kveld. Jeg planlegger å ta utdanning som lektor ,men jeg kan ikke begynne på lærerstudie før til høsten 2016 pga dårlig sidemål og matte karakterer, som jeg planlegger å ta opp igjen til høsten. Da er spørsmålet; Er det noe man kan gå på som ikke krever 3'er i matte og nynorsk, som kan fungere som et år innen Lektor-studiet men uten å være en del av det offisielle, så man kun trenger 4 nye år for å bli lektor? Eller må jeg vente et helt år uansett? Tusen takk for svar!!


RE: Mulighet for "tyvstart" på Lektor utdanning
23.03.2015 10:18   studentum

Hei Lars!

Ut ifra det jeg kan se krever alle universitetene at man har gjennomsnittskarakteren 3 i matte og norsk for å komme inn på lektorprogrammene.

I tillegg viser det seg at fra studieåret 2016/17 blir kravet økt til karakteren 4 i matte på enkelte studiesteder (men fortsatt 3 i norsk). Usikker på hvor mange utdanningsinstitusjoner dette gjelder, men kan være greit å høre med skolen/skolene du vil søke på om hva opptakskravene er for 2016/17.

Når det gjelder lektorprogrammet ser det altså ikke ut som det finnes noen snarvei.
Men det kan være mulig å eventuelt ta en bachelor i et fag, også ta praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) som er et påbyggingsstudium på ett år. Da blir du ikke lektor, men lærer og kan undervise fra 5.-13. trinnet.

Vil uansett anbefale deg å ta kontakt med skolen/skolene du kan tenkte deg å begynne på og høre om de kan hjelpe deg!

Lykke til!


Finn utdanninger innen kategorien