Hvilken karakter er bestått / ikke bestått? - Forum

07.08.2012 09:12   Mary

Hei! hei!

Jeg studerer i Tromsø og på eksamen der er det bare bestått/ikke bestått. Vi kan dog få tilbakemelding i form av prosentscore, vet dere om det er et felles karaktersystem ved universiteter i Norge som kan gi en pekepinn på hva slags karakterer dette ville gitt? Og er det generelt lavere score på uni som kreves for å få A enn en 6 i vgs?

Ved videreutdanning eller utveksling til studiesteder i utlandet lurer jeg og på om det der det kun er bestått/ikke bestått er mulig å få overført resultatene til et karakterkort?

Mvh Mary


RE: Hvilken karakter er bestått / ikke bestått?
07.08.2012 09:13   Studentum

Hei Mary

Det er ikke uvanelig at noen fag har bestått / ikke bestått. Dette gjelder flere høgskoler og universitet både i innland og utlandet. Det er første gang jeg har hørt om å få tilbakemelding som prosentscore. Det er veldig bra initiativ av den skolen du går på i Tromsø!

Jeg kjenner ikke til noen generell formel for hvilken prosent som tilsvarer en karakter, og ikke tror jeg det eksisterer. Bakgrunnen for det er at hva som kreves for en karakter kan varierer fra skole til skole og mellom ulike fag. Selv i et fag som matematikk er det mulig å få 100% riktig uten å få karakteren A (dersom det for eksempel er valgfrie oppgaver med ulik vanskelighetsgrad).

Det er også ulikt hvor mye som kreves for å få bestått, noen ganger kan det holde å ikke få F, andre ganger må du få C eller bedre for å få bestått.

Det er heller ikke mulig å si om en A alltid tilsvarer 6. Karakterskalaen er alltid relativ ( i forhold til fag, i forhold til skole, i forhold til hvem som retter og i forhold til hvordan de andre elevene/studentene har gjort det).

Angående oversetting av bestått til en karakter for bruk i utlandet, må du høre med din egen skole og skolen du ønsker å begynne på. Ofte finnes det ulike samarbeid mellom ulike universitet og høgskoler. Ulike studieformidlere har også sine løsninger på "karakterproblematikk".

MVH

Studentum


Finn utdanninger innen kategorien