Data/it utdanning - Forum

17.04.2018 16:16   Nikolai Thougaard

Hei hva er forskjellene på informatikk og dataingeniør linja? Etter det jeg har lest virker de rimelig like...

Takker på forhånd


RE: Data/it utdanning
14.05.2018 18:55   J23 år, Informatikk student, Master i interaksjonsdesign, spill og læringsteknologi

Hei Nikolai!
Jeg er en student på NTNU og har gått her i alle mine år. Både en bachelor i informatikk, og foreløpig nå en master i informatikk her. Jeg har ganske mange venner som går datateknologi, og svarer da ut ifra deres og mine erfaringer.

Faglig har datateknologi (dataingeniør linja) har mye obligatoriske fag som mange tunge mattefag (statistikk, matte4 osv.), fysikk, kretsteknikk, teknologiledelse.
Informatikk og datateknologi har ganske mange like programmeringsfag, men siden informatikk har litt mer "rom" for valgfrihet pga. at de ikke har obligatoriske ingeniørfag, fylles disse gjerne opp med flere programmeringsbaserte emner. Du velger selv om du vil ha mye programmering, hva slags programmering f.eks. webutvikling, smidige metoder, eller om du vil ha noe helt urelatert til IT. Jeg tok Japansk 1 og 2 i to semestre. Dette kan være greit når du føler at det kan bli for tungt med 2 mattefag, et programmeringsfag og et fysikkfag, eller har lyst til å utvikle mer enn du vil streve med matte. Man kan også velge som informatiker å ta alle ingeniørfag for å få samme kompetanse som en siving. Veldig mange som vil inn på datateknologi (ofte fordi man tenker at det med høyere snitt er bedre) vurderer å gjøre dette. Jeg kjenner en del som byttet over som angret eller nevnte at de ikke ville gjort det igjen siden de ikke følte at det hadde noe å si til slutt karrieremessig. Tradisjonelt har sivinger fra NTNU er godt rykte på seg, og vært de mest ettertraktede på markedet. Men med dagens behov for folk med IT-kompetanse, er ikke dette et problem lenger. Hvis du tar bachelor og master i informatikk, vil jeg si at du har samme utgangspunkt som en datateknikker i markedet hvis du ser bort fra fritidsaktiviteter, utveksling og frivillige verv på siden. Dette er faktorer som er med på å gjøre deg mer ettertraktet.

Informatikk har en bachelor (3 år) og master (2 år), mens datateknologi har 5 år intergrert. Som informatiker blir du nødt til å jobbe for å holde karakterene dine gjennomsnittlig over C i snitt, siden du bruker snittet ditt til å konkurrere mot andre som vil søke inn på master (eksterne søkere også), så dette kan være en stressfaktor. På datateknologi kan du fint gå videre med E i snitt siden studieoppbyggingen er 5 årig. Men skulle noe skje i løpet av disse årene og du faller ut i 4. klasse, vil du ikke ha oppnådd en grad, slik du ville gjort med en bachelor for så og søke master. Er du skolelei, og tenker at du vil ta en pause i mellom gradene, er informatikk noe for deg.

På NTNU informatikk og datateknologi har man en eksursjon til utlandet (ofte Asia) som linjeforeningene jobber med å tjene inn penger til. Dette gjøres ved å holde arrangementer som TechTalks (informatikk) eller ITdagene (datateknikk) der IT bedrifter inviteres til å ha stand og foredrag for å promotere for seg selv - for en pris. ITdagene har vært der lenge, og de har dermed mer kontakter og erfaringer enn TechTalks. Til ITdagene kommer omtrent 30 bedrifter, sammenlignet med TechTalks som har rundt 10-15 stk. Det dette gjør er at datateknikkere slipper å betale like mye i egenandel for å være med på ekskursjonen. Jeg opplevde selv at vi bodde på et hostel (informatikere), mens datateknikkere bodde på 4-stjerners hotell. Litt bittert, men sånn er det. Tror vi betalte 20.000 (fikk tilbake 5), mens datateknikkere betale 13.000 i tillegg til å få noe tilbake.

Sammendrag:
- Hvis du ikke er glad i matte og fysikk, ta informatikk da kan du velge egne fag. Hvis du er glad i matte og fysikk, og ønsker å utfordre deg selv der, ta datateknikk.
- Har du lyst til å ha fokus på programmering og utvikling, ta informatikk.
- Har du lyst på siving tittel og en ring som bare sivinger kan kjøpe i slutten av sitt studie, ta datateknologi.


Finn utdanninger innen kategorien