Bli lærer eller psykolog - Forum

21.12.2011 10:01   Anna :)

Hei.
De høyeste ønskene mine er å bli lærer eller psykolog (for barn og unge), og jeg lurer derfor på hva slags utdanning jeg skal ta.
Ang lærerutdanning: Jeg vil jobbe på videregående, eller ungdomsskole. Hva må til? Hvor mange år med studier er dette?
Ta utgangspuntkt i at jeg vil jobbe på videregående (lønner det seg å ta seg utdanning på videregående nivå, så er man "på topp" og har lettere for evt. å få jobb på ungdom skole senere?) Hvor mange år er dette? Og hva går det utpå? Lønn, kan dere si noe om årslønn? Det er vel forskjell på allmennlærer og yrkeslærer. Som allmennlærer må jeg velge ut noen fag? Men hva med yrkeslærer, hvordan fungerer dette og hva er forskjellen?

Vet dere noe om psykologistudier? Er det mulig å bli lærer med denne utdanningen senere, den er jo relativ høy!?

På forhånd takk!
Mvh


RE: Bli lærer eller psykolog
21.12.2011 11:46   Studentum

Hei Anna!
Det finnes som du sier flere forskjellige lærerutdanninger.

Grunnskolelærerutdanningen gir deg mulighet til å undervise enten på 1.-7. trinn eller 5.-10. trinn. Du velger en av retningene tidlig i studiet. Grunnskolelærerutdanningen finner du på de fleste høgskoler og noen universiteter, og er på fire år (med mulighet for å bygge på med et femte)

Dersom du ønsker å undervise i videregående, finnes det noe som heter lektorutdanning. En lektorutdanning gir deg kompetanse til å undervise i to fag på videregående skole, eller på mellom- og ungdomstrinnet i grunnskolen. Lektorutdanningen er som regel femårig, og finnes på mange universiteter. Det er også mulig å ta høyere utdanning i ett eller flere fag, og bygge på dette med noe som heter PPU, eller "Praktisk pedagogisk utdanning". PPU er et ettårig utdanningsprogram som gjør deg i stand til å undervise i faget du har høyere utdanning i.

Når det gjelder psykologiutdanning, har du årsstudium, bachelor, master og profesjonsstudium. Det er kun profesjonsstudiet i psykologi som fører til tittelen "psykolog". Profesjonsstudiet er på seks år, og tilbys på universitetene.

Du kan lese mer om de ulike utdanningene og fagområdene ved å klikke på linkene.
Håper dette var til hjelp, og lykke til med valg av utdanning! :)

Vennlig hilsen


Finn utdanninger innen kategorien