Opptakskrav for studier i Tyskland - Forum

19.09.2008 11:19   Torstein
Hei. Har hørt meg litt for og leta mye på internett men finner ikke noe informasjon om hva som kreves for å komme inn på universitet i Tyskland. Studieveilederen min virker ikke som om han har peil så tenkte kanskje dere visste noe?? Har tanter og onkler i Tyskland og kan tysk flytende. Tenkte kanskje søke til medisin eller noe sånt. Torstein

Opptakskrav for studier i Tyskland
03.10.2008 09:24   Sarah
Hei Torstein! Jeg har en venninne som studerer medisin i Berlin, og hun har fortalt meg dette: Først og fremst må du ha gode nok karaterer til å komme inn. Kontakt gjerne en utenlandsformidler til å regne om karakterene dine (Jeg tror Bjørknes World Wide Education eller ANSA kan hjelpe deg med dette). I tillegg må du selvsagt ha de fagene som kreves for å komme inn (matte, kjemi, osv) Videre må man bestå språktester i det språket som undervisningen foregår på. Et tips kan være å kontakte det medisinske fakultetet ved Universitetet i Oslo, de kan helt sikkert hjelpe deg:)

Opptakskrav for studier i Tyskland
26.01.2009 16:42   Ingeborg
Hei Torstein Hvis du fortsatt trenger hjelp så kan jeg kanskje gi deg litt informasjon. Jeg er sjølv tysk og har derfor litt inblikk inn i tysk systemet. Hvis du vil studere medisin i Tyskland så må du søke ved ZVS (Zentrale Studienplatzvergabe). NC'en ligger normal ved 1.0 i tysk karaktersystemet. En 1 kan sammenlignes med en 6 i norsk systemet. For å regne ut gjennomsnittet ditt må du bare regne alle karakterene sammen og dele den med antall av karakterene. Det finns ikke noe realfagpoeng eller lignende. For mer informasjon burde du kanskje kontaktere ZVS (www.zvs.de) de kan sikkert hjelpe deg. Hvis du vil studere et fag som du ikke trenger ZVS for må du spørre ved favoritt universitet ditt. NC'en kan variere veldig så det er bare å informere seg ved universitetet. Lykke til!

Finn utdanninger innen kategorien