Maritime studier i Norge eller utlandet - Forum

30.09.2010 11:26   Birgitte
Hei. Jeg er en jente på 18 år som har gått 2 år på vidergående på maritime fag (maskin) og nå har jeg nettopp begynt læretiden min på sjøen som motormannlærling. Jeg har funnet ut at kanskje det vil ta litt lang tid å utdanne seg til maskinist med tanke på at jeg må ta alle sertifikata på sjøen og jeg tenker kanskje på et litt tidlig familieliv. Da må jeg ta læretiden min på 2 år, fagskolen 2 år også ha noen år å seile slik jeg får fartstid før jeg er utdannet maskinist å kan få søke jobb videre på land. Derfor har heg vurdert å avslutte læretiden min til sommeren å søke påbygging slik jeg kan begynne på høyskole året etter innen for noe maritimt. Har også vurdert å ta hele lærlingtiden min på 2 år (kjekt å ha et fagbrev) men er ikke så veldig interessert i å ta påbygging å begynne på vidergående igjen når jeg er 20 år. Derfor lurer jeg på om dere vet om noen muligheter slik jeg slipper påbygging, men alikevell kan ta 2 år som lærling å havne på høyskole innenfor noe maritimt? Kanskje noen studier i utlandet? Er veldig glad i å reise. Tenker ikke nødvendigvis på en utdanning innen for maritimt men siden jeg har begynt på det er det kanskje like greit å bare ta en utdanning innenfor det. Har hørt at det går ann med noen forkurs også? Har dere noen forslag til studier eventulert hvor mange år er studien? Hvilken høyskolen tilbyr tilbudet osv? Håper å få noen svar og litt hjelp på vei her.

Finn utdanninger innen kategorien