Slik er hverdagen på Master i markedsføringsledelse
Andreas Fon og Morten Messel går andre året på Master i markedsføringsledelse ved Høyskolen Kristiania. De gir deg her et innblikk i sin hverdag og forklarer hovedforskjellene mellom master- og bachelorstudier.
Grunnleggende er bachelor- og masterstudier egentlig ganske like. Begge deler handler om å tilegne seg kunnskap og anvende den. Men det er noen ting vi har opplevd som skiller en master fra en bachelorutdanning, og det tenkte vi å dele med dere.
- Som masterstudent på Høyskolen Kristiania får man noen privilegier som gjør hverdagen mer behagelig og trivelig.
Tilgangen til et eget masterområde på Høyskolen Kristiania har vært et stort pluss i hverdagen vår. Det er et avgrenset område som kun masterstudentene har tilgang til. Det legger forholdene godt til rette for et bra studiemiljø. På masterområdet har vi blant annet muligheten til å starte dagen med å lese et utvalg ferske aviser. På sofaene blir diskusjonene og lunsjene gode, og ofte lange. Det er også digg å ta seg en pause i eksamensperiodene, eller dagen etter en tur på Hvelvet. Det er også plenty med leseplasser og at det er avgrenset område fører til at vi blir bedre kjent med de andre studentene som går master på Høyskolen Kristiania.
Det er noen opptakskrav for å komme inn på master, og dette gjør også at studentene som går på en master holder et høyt nivå. At medstudentene på Høyskolen Kristiania er på samme nivå gir veldig motivasjon og gjør at diskusjoner, gruppeoppgaver og forelesninger blir mer givende. På master har vi enda mindre klasser enn de fleste bachelorstudiene, i vår klasse er det ikke mer enn 22 studenter.
De små klassene skaper god dynamikk med foreleser, og gir oss muligheten til å diskutere og å stille alle typer spørsmålene i undervisningen. Vi synes begge to at foreleserne er ett steg opp fra bachelorstudiene, og det virker også som at foreleserne synes det er gjevt og stas å undervise på master. Det er også litt «kamp» blant foreleserne vi har hatt om å være veileder på masteroppgavene våre.
Mestere i faget
Alt dette preger vår hverdag som student på Master i markedsføringsledelse på Høyskolen Kristiania. Det gir ekstra motivasjon gjennom at man føler seg prioritert, sett og verdifull. Det kommer godt med når man må lese større mengder faglig stoff. Pensum er nemlig både hakket tyngre og mer avansert enn det har vært for vår del tidligere. For faglig tyngde kommer man ikke unna. Vår instituttleder Lars Erling Olsen holdt et introduksjonsforedrag for oss den dagen vi startet. Der understreket han at vi skulle bli mestere i faget.
For at vi skal motta «mesterbrevet» vårt er det klart vi må forstå faget, og det krever innsats.
Når det er sagt, er det mange som tror at det å ta en master er sykt vanskelig. Det er det ikke. Vi føler at masteren er en naturlig forlenging og et steg opp fra bachelor, på samme måte som bacheloren var et steg opp fra videregående.
Er det sånn at fritiden må ofres i to år for å gjøre det bra på masteren?
Vi sier enstemmig nei.
Masterstudier, som de fleste studier, krever innsats og vilje. Derimot har vi behandlet det i stor grad som en helt vanlig heltidsjobb – og har snart kommet levende ut for å kunne fortelle om det. Vi har begge hatt tid til deltidsjobb på omtrent 20% ved siden av som har gjort hverdagen enklere økonomisk, uten at dette har gått utover studiene på noen måte.
Ingen av oss har angret et sekund på at vi begynte på master i markedsføringsledelse på Høyskolen Kristiania. Vi vil anbefale dette til alle som ønsker å bli en mester i markedsføring!
Til Master i Markedsføringsledelse
Les mer om Markedsføring og merkevareledelse
Les mer om Digital markedsføring og salgsledelse
Les mer om Markedsføringsledelse