Hvilken by er Norges beste studentby? Hjelp oss med å kåre vinneren - delta her 🎓

Øvingsoppgaver, stryk og vårsemester - Forum

10.10.2012 17:14   Noob deluxe

Hei, jeg har nettopp begynt å studere filosofi på NTNU.. Vi har obligatoriske øvingsoppgaver, som jeg er redd jeg ikke vil få godkjent på. Jeg vet at dersom man stryker på øvingsoppgavene får man ikke gå opp til eksamen. Men det jeg lurer på er om jeg får fortsette på skolen i vårsemesteret, Og om jeg fortsatt får lån fra lånekassen etter å ha strøket i alle fag ett halvår?

Tilfelle dette er ett forum med moral prekener legger jeg til at jeg har aldri vært så overveldet som jeg ble når jeg begynte på universitetet.. Ting som burde være enkelt, som å snakke med en "lærer" er tidkrevende, og når jeg er ferdig forstår jeg mindre enn jeg gjorde tidligere.. Masse god karma og vennlig energi kommer din vei om du tar deg tid til å svare meg :)


RE: Øvingsoppgaver, stryk og vårsemester
11.10.2012 10:29   Studentum

Hei,

Dersom du studerer bachelor i filosofi kan du fortsette til våren og du kan fortsatt søke om lån og stipend fra lånekassen. Å være tatt opp i et bachelorprogram gir deg studierett i 3 år (ofte med mulighet for forlengelse).

Du får ikke stipend fra lånekassen for dette semesteret dersom du ikke mottar studiepoeng. Lånet beholder du fortsatt.

Så til moralprekenen. :)

Det første (kanskje de 2 første) semestrene er alltid verst når du skal studere på universitet. Det er overveldende, og du må ofte "bestille" time for å snakke med en foreleser. Dette er viktige erfaringer fra universitetet!

En positiv nyhet er at noe av det viktigste du skal lære på universitetet er: Dess mer du lærer, dess mer forvirret blir du.

Med andre ord er det et positiv tegn at du forstå mindre enn du gjorde tidligere. Det betyr at du forstår at ting er komplisert.

Jeg har veiledet mange nye studenter tidligere, og historien din går igjen hos de fleste. Hos de som sa de forstod faget var jeg sjelden enig med når jeg leste deres oppgaver.

Håper på masse god karma og positiv energi i min retning nå :)

Lykke til!