Hvilken by er Norges beste studentby? Hjelp oss med å kåre vinneren - delta her 🎓

Søk utdanning 👉

Mine karakterer i Biologi 2 og standpunkt - Forum

04.02.2016 17:48   Beyza Unal

Hei. Jeg er avgangselev og går mitt siste år på videregående realfagsretning. Jeg har et spørsmål angående mine karakterer i Biologi 2 og standpunkten jeg kommer til å få på slutten av året. I termin 1, fikk jeg karakterene (i rekkefølge) 5/4, 5, 6, 6. Som terminkarakter fikk jeg 5. I den første prøven i 2. halvåret gikk det dårligere. Selv om jeg øvde, hadde kontroll på fagstoffet og løste alle oppgaver jeg fant, inkludert eksamensoppgaver, bommet jeg på den prøver på grunn av tidspress, panikk og misforståelse av oppgaven. Jeg satser på 6 i faget. Det er åpenbart at jeg ikke får 6 på denne prøven, men en 5 er ganske sannsynlig. Hvis jeg ikke får 6 på denne prøven, betyr det at jeg ikke på 6 på kortet? Det er igjen fem vurderinger igjen i faget, og hvis jeg får 6 i dem, så kan jeg få 6 på kortet? Det som egentlig ødela for meg var at vi hadde prøven i en 1,5 timers økt i stedet for 3 timers, som vi egentlig hadde fått beskjed om. Vi fikk en vanskelig oppgave, men hadde relativt lite tid, som førte til at jeg fikk panikk og misforsto oppgaven fordi jeg ikke klarte å oppfatte oppgaven. Hvis jeg vipper i faget, hvor stor hensyn kommer læreren min til å ta for de to sekserne jeg fikk i første halvår? Kan jeg be læreren min om å lage vippeprøve for meg? Prøven gikk ikke dårlig fordi jeg ikke kunne stoffet, men jeg misoppfattet oppgaven. Biologi er en av mine sterkeste fag, og jeg ønsker helst å beholde en toppkarakter Jeg satser som sagt på 6 i faget, og er ganske frustrert over hvor dårlig prøven gikk. Jeg ønsker å få bare toppkarakterer i vitnemålet for å komme inn på medisin.


RE: Mine karakterer i Biologi 2 og standpunkt
23.02.2016 14:56   Lene

Hei! Jeg hadde forhørt meg med din biologilærer vedrørende karaktersetting. Ser ut som om det er gjennomsnittet som gjelder, og at du dermed fortsatt kan ende opp med 6 i biologi så lenge du ender opp med et flertall av karakter 6 på resten av prøvene. Lykke til!