Metodedel i Bacheloroppgaven?! - Forum

05.02.2014 17:57   Sondre Dalen

Hei! Skal nå gå i gang med min første Bacheloroppgave. Jeg er idrettsstudent og mitt tema for oppgaven er "Utholdenhet i sprintidrett". Jeg har da tatt utgangsounkt i BMX (sykkel på bane, foregår over 30-45 sek), som er en idrett jeg har god kjennskap til og lett tilgjengelig. Jeg sliter med metodedelen i oppgaven min og lurer derfor på om noen der ute kunne være så greie å hjelpe meg? =) Jeg har valgt og gjøre det slik at jeg skal se på utholdenheten til utøverne på landslaget de siste 5-10årene og relatere deres tester i forhold til utholdenhet (vo2-maks) til deres prestasjoner i konkurranse og se om det er noen sammenheng mellom dem. Det jeg da lurer på er hvilken metode vil dette bli? Er svært forvirret i det hele når det gjelder metodebruk. Er det kvalitativt, kvantitativt, eksperiment eller forsøk? Og hvordan utformer man metodedelen? Hva bør jeg gjøre for å gjøre "studiet" mest mulig valid og reliabelt (påliteligheten)? Og eventuelle svakheter og styrker ved denne bruken? All hjelp settes ekstremt stor pris på!!!!! Mvh Sondre