Hvilken by er Norges beste studentby? Hjelp oss med å kåre vinneren - delta her 🎓

barnepleier / barselpleier - Forum

22.06.2011 22:11   forvirret.

Jeg har nettopp fått vite at jeg strøk på matte eksamen. og kan derfor ikke komme inn på høgskole - sykepleien som planlagt. har derfor lyst og bli barnepleier / barselpleier. men vet ikke veien dit.
må man på høgskole da?

jeg har gått helse og sosial første året på vgs.
og helsefagarbeider andre året på vgs.
det siste gikk jeg påbygg, men strøk i matte som sagt over.


RE: barnepleier / barselpleier
05.10.2011 11:36   Studentum

Hei!

Barnepleie er en videreutdanning for de som er utdannet helsepleier eller helsefagarbeider. I tillegg kan det stilles krav til praksis før man begynner på utdanningen. Utdanninger innen barnepleie kan du finne her:
www.studentum.no/__barnepleie___.html

Det som også er en mulighet er å ta opp matematikk som privatist i vinter slik at du kan bli ferdig på videregående. Her finner du noen skoler som tilbyr det: www.studentum.no/matematikk_statistikk_voksenoppl_ring_ta_opp_fag_vgs___950__28.html


RE: barnepleier / barselpleier
21.11.2011 13:25   helsefaglærling

enklelt og greit,
du må ta fagbrev i helsearbeiderfaget (enten som prakisiskandidat 6000 arbeidstimer som vikar eller lærling 2år), jobbe i 1 år etter fagbrev. og da kan du ta videre utdannelsen innen barne-/barsel pleie evn. ta matte eksamen opp igjen. for å se om du kan komme inn på sykepleien då.

Har selv lyst å bli barne-/barselpleie, skal selv ta fagbrev og håper jeg får komme inn på viderestudiet før det året er gått..