Hvordan får dere bolih og utdanning til å gå opp? - Forum

23.09.2015 10:27   Skj

Hei! Jeg er 23 år og ønsker å begynne å studere igjen da jeg vil ha meg en sikker og godt betalt jobb i fremtiden. Jeg har innsett at det er vanskelig å få seg en slik jobb uten relevant utdanning. For 1 år siden kjøpte jeg bolig sammen med min samboer og da har vi såklart et huslån som må betales ned. Hvordan får folk utdanning og boliglån til å gå opp? Det må jo være mulighet for å studere selv om man har kjøpt bolig?....Eller er det kanskje ikke det? Isåfall kommer man jo bare til å stagnere her i livet. Etter VGS var jeg jo bare 18 år og da hadde jeg enda ikke bestemt meg for hva jeg ønsket å bli. Jeg har undersøkt litt å sett at jeg kan få ca 7000,- per mnd fra Lånekassen. Men når jeg og samboeren betaler 6500,- hver på lånet så blir det jo ikke noen penger til overs til verken mat, regninger og øvrige utgifter. Er det noen som har gode råd eller erfaringer de kan dele med meg? :-)) Isåfall blir jeg veldig takknemmelig :))


RE: Hvordan får dere bolih og utdanning til å gå opp?
09.10.2015 14:51   Lene Elisabeth Asmyhr

Hei!Det kan absolutt lønne seg med en deltidsjobb/ekstrajobb ved siden av studiene. Finner du i tillegg en jobb som er relevant for studiene dine har du et godt grunnlag for jonnsøkingen etter endt studier. Mange velger å benytte feriene til å jobbe, dette kan jo også være et alternativ dersom du ønsker å fokusere 100 % på studiene! Her ser du oversikt over støtten Lånekassen gir ut: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/ Lykke til!!