Ha med egen travhest ? - Forum

14.01.2010 12:13   Marlene Gagnum
Hei, jeg vurderer denne skolen fra høsten, men det som er avgjørende for meg er om jeg kan ha med meg travhesten min, som er full løpsform. og hvor mye det eventuelt vil koste? mvh Marlene

Ha med egen travhest ?
22.01.2010 09:25   Marianne Kaarevik, lærer Hestesport Åsane Folkehøgskole
Jeg ser to alternativ for elever som ønsker å ha med egen travhest (hvor det første absolutt er å anbefale); 1) Hesten få stallplass hos en av trenerne på Bergen Travpark. Det koster ca 4500,- pr. mnd. (kr. 150,- pr dag) hvis man trener selv (noe de har anledning til å gjøre i skoletiden når vi har praksis). De dagene vi ikke har praksis må elevene bort etter skoletid (men det burde ikke være noe problem, de er jo ferdig med skoledag og middag til kl. 15.00). De 150,- kr dekker stalleie, fôr og spon. Man kan også låne utstyr som sele, rodcart og sulky hvis man ikke har dette selv. Det som kommer utenom er evntuelle dyrlegeregninger og skoing. Man kan også få hjelp til å leie hesten ut og inn fra luftegård hvis det er dager man ikke har mulighet til å gå i stallen, (greit å benytte seg av i forhold til hjemreisehelger o.l.), men dette må det selvfølgelig gjøres avtaler om. (Til opplysning; har man hest på trenerstall, uten noe eget avsvar koster det fra 6000-8000 i mnd) 2) Leie boks på Haukås gård som ligger like ved travparken. Dette er en amatørstall. Det betyr at man leier kun boksen, og må selv sørge for fôr, spon og utstyr. Man har alt ansvaret selv (men kan få hjelp til å gi hesten frokost og middag). Dette fungerer fint den tiden vi er på skolen. Problemet kommer ved hjemreisehelger, ferier, sykdom o.l. Her kan man ikke ta som en selvfølge at andre slipper hesten ut/inn i luftegården, gjør reint, lager til fôr, osv. Det er selvfølgelig mulig å gjøre avtaler, men det er personavhengig, og kommer helt an på om vedkommende som blir spurt har anledning til å hjelpe. Her betaler man 700,- mnd i leie, noe som dekker stalleie og strøm. Jeg vet at det er en del som sliter med å reise fra bestevennen sin, og alternativet på travbanen er ikke dumt, men det er klart det koster en del, imidlertid betaler man gjerne endel der en har hesten nå også... Jeg vil generelt anbefale at elevene kommer uten hest. Som vi vet, er et folkehøgskoleår mye mer enn selve skoledagen, og folk blir opptatt ofte veldig på fritiden med aktiviteter på skolen, teaterbesøk, kino osv, osv. Da kan det være godt å slippe ansvaret med at man må i stallen hver dag. Marianne :-)

Åsane Folkehøgskole