Hvilken by er Norges beste studentby? Hjelp oss med å kåre vinneren - delta her 🎓

Søk utdanning 👉

ytterligere fag i førskoleutdanning - Forum

04.12.2015 10:32   May

Jeg har en bachelorgrad i undervisning fra hjemmelandet mitt. Den godkjennes som likestilt med en akkreditert norsk bachelorgrad. Som kunstlærer tenker jeg at jeg kan jobbe i barnehage som pedagogiskmedarbeider. Er det et krav for en pedagog i barnehage å ha førskoleutdanning? Hvis så, hvordan kan jeg begynne?

RE: ytterligere fag i førskoleutdanning
07.12.2015 10:31   johem

Hei, noen barnehager tar jo inn barnehageassistenter, uten noe formell utdannelse, så det skal absolutt gå an for deg å jobbe i en barnehage og en pedagogisk bakgrunn vil helt sikkert stille sterkt. Søker du deg til en fast ansettelse eller lederstilling av noe slag, kan det nok kreves ytterligere kvalifikasjoner, hvorvidt din utdanningsbakgrunn aksepteres må du nok undersøke nærmere med ulike barnehager, da det sikkert er ulik praksis.

Slik det kommer frem i tekst om barnehagelærerutdanningen:  "Ifølge lov om barnehager av 1995 kreves det at du har barnehagelærerutdanning for å kunne jobbe som pedagogisk leder og styrer i en barnehage.", så virker det som om det kreves en slik utdanning for høyere stillinger. Undersøk gjerne dette nærmere ved å kontakte ulike barnehager for å høre hvordan dette gjøres i praksis.

Lykke til. 

Finn utdanninger innen kategorien