Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage
Om studiet
Er du lærer i skolen eller barnehagen og ønsker du å utvikle deg som veileder? Skal du veilede studenter, nyutdannede eller kolleger? Veilederutdanning vil kvalifisere deg for veiledning individuelt og i grupper. Utdanningen har en tydelig praksis forankring med utgangspunkt i din egen praksis som veileder.
Dette studiet inngår i ordningen Kvalitet og kompetanse, Kunnskapsdepartementets strategi for etter- og videreutdanning av lærere.
Kvalitet og kompetanse skal gi skoleeiere mulighet til å la lærere delta på videreutdanning, samtidig som lærerne frigjøres fra deler av sine ordinære arbeidsoppgaver. Formålet med strategien er å styrke elevens læring og motivasjon i grunnopplæringen ved å øke læreres og skolelederes kompetanse.
Nytt fra studieåret 2025–2026:
- Lærere må søke om stipend- og vikarmidler hos Udir i Udirs søknadssystem innen utgangen av 1. mars.
- Lærere må i tillegg søke om studieplass direkte til utdanningsinstitusjonen innen aktuell søknadsfrist som er oppgitt på websiden for det enkelte studietilbudet.
Hva lærer du?
Kompetansemål for grunnmodulen:
- kunne anvende, formidle og forholde seg kritisk til pedagogiske og didaktiske tilnærminger innen veiledningsfeltet
- kunne anvende og formidle erfarings- og forskningsbasert kunnskap ved hjelp av veiledningspedagogisk kompetanse
- kunne identifisere og finne løsninger på etiske problemstillinger i samsvar med en verdibasert grunnholdning
Kompetansemål for fordypningsemne:
- kunne organisere veiledning med tanke på deltakernes behov og integritet i praksissituasjoner og i kollegaveiledning
- ved hjelp av veiledningspedagogisk kompetanse, kunne formidle erfarings- og forskningsbasert kunnskap knyttet til profesjonskvalifisering og læringsprosesser i et profesjonsfellesskap
- kunne ta initiativ til nytenkning og utvikling, samt anvende sine kunnskaper og ferdigheter knyttet til veiledning av studenter og nyutdannede
Oppbygning
Veilederutdanningen består av et grunnemne og et fordypningsemne. Utdanningen er organisert rundt fellessamlinger, nettressurser, basisgrupper, praktiske veiledningsoppgaver, skriftlige arbeider og bruk av veiledningsteknologi. Det legges opp til deltagende og varierte arbeidsmåter, samt obligatorisk praksisseminar. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper.
Utdanningen er praksisrettet, og forutsetter aktiv deltagelse fra studentene. Gjennomføring av veiledning på arbeidsplassen inngår i arbeidet med en individuell praksisrapport.
1. semester - Veilederutdanning grunnemne PED992
Veiledningsteori og metode
Emnebeskrivelse PED992
Eksamen: muntlig gruppeeksamen med individuell karakter. Studentene vurderes individuelt. Gradert karakter.
2. semester - Fordypningsemne PED993
Veilederutdanning – profesjonskvalifisering og kollegaveiledning
Emnebeskrivelse PED993
Eksamen: skriftlig individuell semesteroppgave.
Datoer for samlinger høsten 2025:
- 21. og 22. august
- 25. og 26. september
- 30. og 31. oktober
Eksamen: 27. og 28. november
Praktisk informasjon
Emnet kan innpasses i Barnehagekunnskap, master i spesialpedagogikk og master i pedagogikk.
Generelle betingelser
Generelle betingelser for etter- og videreutdanningstilbud ved UiA
Studieplan
Se studieplanen PED992 Veiledningsteori og metode
Se studieplanen PED993 Profesjonskvalifisering og kollegaveiledning
Få en påminnelse
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder består av de to campusene Kristiansand og Grimstad. Her finner du henholdsvis 8 500 og 3 500 studenter, fordelt på studier innen helse- og idrettsvitenskap, humaniora og pedagogikk, kunstfag, samfunnsvitenskap, teknologi og realfag, samt avdeling for lærerutdanning...