Undervisningskunnskap om digitale verktøy i skolematematikken
Om studiet
Emnet er en fleksibel videreutdanning med målgruppe matematikklærere på trinn 5-10 i skolen. Emnet er tilrettelagt for erfarne lærere i jobb som tar videreutdanning på deltid .
Tallære og algebra tilbys i samme semester for samme målgruppe. Samlingene i de to emnene vil bli koordinert slik at lærere som ønsker det kan følge begge emnene. Emnene kan innpasses i et nyopprettet studietilbud «Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert masterprogram», med planlagt oppstart høsten 2025.
Hva lærer du?
Studietilbudet har høy fag-, fagdidaktisk og profesjonsrelevans. Emnet tar opp innhold som med forsterket vekt har fått en sentral rolle knyttet til den digitale utviklingen i samfunnet, og synliggjort i skolens nyeste læreplan som studietilbudet er innrettet mot. Kunstig intelligens (AI) som hjelpemiddel i matematikkopplæring er et nytt og svært aktuelt tema.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne utnytte digitale verktøy for å løse matematiske problemer og oppgaver fra ungdomsskole og videregående opplæring
- kunne vurdere og diskutere muligheter og begrensninger for spesifikke digitale verktøy i matematikkundervisning
- ha innsikt i programmering og betydningen av kunstig intelligens i matematikkopplæringen i skolen
- inneha forskningsbasert kunnskap om bruk av ulike typer av digitale verktøy relevante for matematikkundervisning i ungdomsskole og videregående opplæring
- vise forståelse for ledende teorier vedrørende bruk av digitale verktøy i matematikkundervisning
- kunne gjennomføre en undervisningsaktivitet med digitale verktøy, og analysere aktivitetens begrensninger og muligheter med støtte i relevant teori.
Innhold
Emnet gir innsikt i forskning relevant for bruk av digitale verktøy i læring og undervisning av matematikk. Studentene gis praktisk erfaring med bruk av utvalgte verktøy relevante for matematikkopplæring i skolen.
Emnet gir også kunnskaper om pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkopplæringen, ved å bruke litteratur til å planlegge og reflektere over egen bruk av digitale verktøy. Kunstig intelligens som hjelpemiddel i opplæringen og programmering i matematikkfaget inngår.
Oppbygning
Emnet har en fleksibel del knyttet til arbeid ved egen arbeidsplass og oppfølging digitalt. I emnet inngår det to fysiske samlinger hver på en dag ved Universitetet i Agder, på Campus Kristiansand. Det er obligatorisk å delta på en av samlingene, og det vil være en veksling mellom forelesning og praktisk arbeid i grupper.
Samlingene vil være viktige for å kunne eksemplifisere, samarbeide og diskutere faginnholdet og aktiviteter.
Den nettbaserte delen av studietilbudet er svært fleksibelt og kan tilpasses lærernes hverdag. Det vil være mellomarbeid der de vil jobbe med nettleksjoner, lese pensumlitteratur og utføre arbeidsoppdrag. Lærerne vil få veiledning av studietilbudets faglærere.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 267 timer.
Videre utdanning
Emnene kan innpasses i Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert masterprogram, med planlagt oppstart høsten 2025.
Praktisk informasjon
Emnet har oppstart våren 2025 med eksamen i mai/juni. Nærmere avklaring om datoer for samlinger sendes til studenter i god tid før oppstart.
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
- Godkjent deltakelse i undervisningsaktivitet og på obligatoriske seminarer som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.
- Godkjent obligatorisk tilstedeværelse.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen, 30 minutter. Gradert karakter.
Andre opplysninger
Studiet har ingen studieavgift, men en lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.
Fagansvarlig er universitetslektor Anders Skarpeteig Fidje ved Institutt for matematiske fag. I tillegg inngår bidrag fra andre ansatte.
Generelle betingelser
Generelle betingelser for etter- og videreutdanningstilbud ved UiA
Studieplan
Se hele studieplanen
Få en påminnelse
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder består av de to campusene Kristiansand og Grimstad. Her finner du henholdsvis 8 500 og 3 500 studenter, fordelt på studier innen helse- og idrettsvitenskap, humaniora og pedagogikk, kunstfag, samfunnsvitenskap, teknologi og realfag, samt avdeling for lærerutdanning...