Undervisning og vurdering i matematikk i lys av kjerneelementene
Om studiet
Skolens nye læreplan (LK20) har med sin sterke vektlegging av kjerneelementene mer enn noen gang utfordret tradisjonell undervisningspraksis. Å legge til rette for problemløsning og utforskning der lærere retter et tydeligere søkelys på elevenes resonnering og argumentasjon, er blant de praksisene kjerneelementene rommer.
Slike prosesser er en krevende øvelse å få til i en hektisk skolehverdag. Etterutdanningstilbudet vil være et insentiv for lærere til å utvikle og endre undervisningspraksis. Dette ved at de både får anledning til å reflektere over hva som er intensjonene, og å få praktisk øvelse i å designe, prøve og vurdere slik undervisning, og ved det skaffe seg et bedre utgangspunkt for å lykkes med å gjennomføre undervisning i tråd med kjerneelementene i LK20
Hva lærer du?
Etter fullført emne skal studenten:
- Kjenne til forskningens grunnlag for kjerneelementene i matematikk i LK20
- Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere matematikkundervisning i Matematikk 1T og programfagene i tråd med intensjonene i kjerneelementene
- Kunne analysere og diskutere bruken av formativ og summativ vurdering av kompetanse i tråd med intensjonene i LK20
- Kunne identifisere og analysere motsetninger og utfordringer mellom skriftlig eksamen og klasseromspraksiser
Videre utdanning
Emnet kan innpasses i utvalgte masterprogram i matematikkdidaktikk.
Oppbygning
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil ha en fleksibel del knyttet til arbeid ved egen arbeidsplass og oppfølging digitalt. Det vil i tillegg være 6 fysiske samlinger på Universitetet i Agder, Campus Kristiansand, fordelt på 3 dager hvert semester. En samling i hvert semester tilrettelegges slik at de som har behov for det kan delta digitalt. Samlingene i emnet tar utgangspunkt i temaer knyttet til faget Matematikk 1T og programfagene R1/R2 og S1/S2, og vil være en veksling mellom forelesning og praktisk arbeid i grupper.
Hver samling vil avsluttes med at det gis et arbeidsoppdrag til studentene. Til neste samling må dette arbeidsoppdraget utføres og leveres inn.
Arbeidsoppdraget vil i hovedsak bestå i å designe og prøve ut undervisning i egen klasse, og å rapportere fra arbeidet. Som støtte i dette arbeidet vil studentene få i oppgave å lese noen artikler. Disse artiklene vil være tilgjengelig i Canvas. I arbeidet med arbeidsoppdragene vil studentene følges opp. Alle arbeidsoppdragene må godkjennes for å bestå emnet.
Totalt arbeidsomfang i emnet er beregnet til å være om lag 405 timer.
Vurderingsformer
Vurderingsformen er individuell mappeinnlevering. Vurderes til bestått/ikke bestått.
Praktisk informasjon
Studiet har oppstart høsten 2024 og går over to semestre (høsten 2024 og våren 2025). Nærmere avklaring om datoer for samlinger sendes til studenter i god tid før oppstart.
Andre opplysninger
Studiet har ingen studieavgift, men en lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.
Fagansvarlige
Fagansvarlige er universitetslektorene Kjetil Damsgaard og Stig Eriksen ved Institutt for matematiske fag. Begge er utdannede lektorer med master i matematikkdidaktikk, de har hver for seg cirka 20 års undervisningserfaring fra videregående skole, og i senere år med relevant undervisningserfaring og fra FoU-aktiviteter ved UiA.
I tillegg inngår bidrag fra andre ansatte.
Generelle betingelser
Generelle betingelser for etter- og videreutdanningstilbud ved UiA
Studieplan
Se hele studieplanen
Få en påminnelse
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder består av de to campusene Kristiansand og Grimstad. Her finner du henholdsvis 8 500 og 3 500 studenter, fordelt på studier innen helse- og idrettsvitenskap, humaniora og pedagogikk, kunstfag, samfunnsvitenskap, teknologi og realfag, samt avdeling for lærerutdanning...