Strategisk ledelse og forretningsutvikling
Om studiet
Ønsker du å utvikle virksomheten gjennom økt salg, utvikling av nye produkter eller nye markeder?
Med dette kurset vil du bli tryggere til å vurdere markedsmuligheter og markeder, analysere kunder og konkurrenter, etablere ny virksomhet eller ny forretningsenhet. Du vil få veiledning til å skrive forretningsplan og utforming av konkrete forretningsmodeller.
Hva lærer du?
Sentrale tema i kurset er modeller for planlegging og posisjonering, konkurranseforståelse, verdikjeder og bedriftsklynger, strategisk planlegging og fremvoksende strategi, strategiutvikling og posisjonering, visjoner og målsettinger, strategisk ledelse, lederskapsprinsipper, verdier og etikk samt hvordan strategiarbeidet kan fange opp nye forretningsmuligheter.
Etter gjennomført kurs skal du:
- ha inngående kunnskap om strategi og om sentrale begreper og teorier knyttet til strategi
- kunne anvende sentrale modeller tilknyttet konkurranse, posisjonering og verdisystemer og ha kunnskap om modellenes begrensninger
- kunne identifisere og forstå etiske dilemmaer i strategisk ledelse, inkluderte problemstillinger knyttet til bærekraft
- ha innsikt i sentrale kjennetegn ved ulike typer for forretningsmodeller og kunne utvikle slike modeller
- kunne identifisere sammenhengen mellom strategi og organisasjoner, økonomisk styring, effektivitet og innovasjon
- Kunne identifisere og utvikle nye forretningsområder
Oppbygning
Tre samlinger a to dager, med forelesninger, case og gruppediskusjoner/gruppearbeid. Nettstøttet undervisning (Canvas). Obligatoriske innleveringer og muntlig presentasjon (gruppe) mellom samlingene. Semesteroppgave (gruppe).
Praktisk informasjon
Samlinger og eksamen
Kurset gjennomføres med tre samlinger over to dager. Samling en og to legges til Kristiansand, mens siste samling planlegges hos internasjonal samarbeidspartner i Sverige/Danmark (med forbehold om endring).
Studentene fordeles på to undervisningsgrupper etter søknadsfristens utløp.
Samlingene gjennomføres etter følgende plan:
- 1. samling: 2 dager i februar
- 2. samling: 2 dager i mars
- 3. samling: 2 dager i april
Eksamen i kurset er en semesteroppgave i gruppe med innleveringsfrist i mai.
Faglig ansvarlig
Faglig ansvarlig og foreleser i kurset er professor Trond Randøy, professor ved institutt for strategi og ledelse ved Handelshøyskolen, UiA og ved Copenhagen Business School.
Randøy har doktorgrad innenfor internasjonal business og finans i tillegg til en MBA. Han forsker på strategi, finansiering og internasjonal økonomi, med spesiell interesse innenfor forretningsstrategi og tverrfaglig forståelse mellom økonomistyring, organisasjonsfag og markedsføring. Randøy har publisert en rekke artikler og bøker og har bred erfaring som foredragsholder.
Semesteravgift og andre kostnader
I tillegg til studieavgiften må du betale lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.
Du må også betale eventuelle reise- og oppholdskostnader i forbindelse med den internasjonale samlingen.
Videre studier
Kurset kan tas som enkeltemne, eller inngå som valgemne i Executive MBA-studiet
Generelle betingelser
Generelle betingelser for etter- og videreutdanningstilbud ved UiA
Studieplan
Se hele studieplanen
Få en påminnelse
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder består av de to campusene Kristiansand og Grimstad. Her finner du henholdsvis 8 500 og 3 500 studenter, fordelt på studier innen helse- og idrettsvitenskap, humaniora og pedagogikk, kunstfag, samfunnsvitenskap, teknologi og realfag, samt avdeling for lærerutdanning...