Spesialpedagogikk
Om studiet
Noen lærer raskt og tilpasser seg uten videre utvikling og endringer i skolehverdag og arbeidsliv. Andre har særskilte behov og trenger mer tilpasning og mer tid på seg. Da kan vi sette inn tiltak for den enkelte, eller vi kan endre og utvikle organisasjonen. Spesialpedagoger kombinerer gjerne begge deler. De tilrettelegger lærings- og utviklingsopplegg for den enkelte og for større grupper.
Spesialpedagogikk dreier seg om å legge til rette for at barn, unge og voksne med særskilte behov får utvikle seg som enkeltindivider og sammen med fellesskapet de tilhører. Du lærer å sette inn individrettede tiltak, men også bygge kompetanse og utvikle organisasjoner, skoler og arbeidsplasser der mennesker med særlige behov tar del i fellesskapet. Spesialpedagoger arbeider både med oppfølging av enkeltindivider og med å forvalte ressurser og utvikle organisasjoner og grupper. Målet er å fremme utviklings- og læringsprosesser også for de med særlige behov.
Hva lærer du?
På masterstudiet får du inngående kunnskap om forskning og teori innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet.
Du lærer
- å anvende spesialpedagogisk kunnskap om inkludering, rådgiving, spesialpedagogisk ledelse, lærevansker og særskilte behov
- å lede spesialpedagogisk virksomhet med tanke på innovasjons- og endringsmål
- å være i stand til å gi råd og veilede mennesker i sårbare situasjoner
- å analysere og ta stilling til etiske problemstillinger i spesialpedagogisk praksis
- å sette i gang endringer hos individer, i grupper og i ulike systemer med mål om å utvikle og videreutvikle det spesialpedagogiske tilbudet
- å løse komplekse læringsutfordringer både på individ- og systemnivå
Undervisning
Det er i hovedsak tre typer undervisningsformer i studiet: forelesning, seminar og individuell/gruppebasert veiledning. Undervisning er lagt opp over 3 eller 4 dager per uke i de første tre semestrene. Ved siden av undervisningsaktiviteter forutsettes det selvstendig arbeid med pensumet og annen relevant litteratur. Det inngår skriftlige og/eller muntlige arbeidskrav i alle emner, inkludert gruppeoppgaver. For å utvikle kompetanse innenfor undervisning, rådgivning og tverrfaglig samarbeid, forventes det at studenter periodevis presenterer muntlig i plenum, deler skriftlig arbeid med medstudenter og deltar i andre dynamiske former for læringsaktivitet (f.eks. rollespill med videoopptak).
Dette er et fulltidsstudium hvor det inngår obligatorisk oppmøte i utvalgte samlinger på alle emner. Forventet arbeidsinnsats for fulltidsstudenter ved UiA er 1600 timer per studieår.
En 2 ukers praksisperiode inngår i tredje semesteret knyttet til emnet «Innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk virksomhet».
Undervisningsspråk: Norsk (enkelte emner og pensum kan bli gitt på engelsk)
Praksis
Det er 2 uker praksis i Master i spesialpedagogikk. Praksis er knyttet til emnet PED 531 Innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk virksomhet. Praksis foregår i institusjoner tilknyttet det spesialpedagogiske feltet; for eksempel PPT, Statped, kommuneadministrasjon, fylkesmann, barnehage eller skole.
Praksis starter med 3 sammenhengende dager i uke 36. Studenten avtaler de resterende dagene med praksisveileder.
Informasjon om praksisperioden
Utveksling
Vi anbefaler alle å dra på utveksling!
Et utvekslingsopphold vil gi en ekstra, faglig dimensjon til studiene. Det kan påvirke din personlige utvikling og øke din motivasjon, selvstendighet og evne til problemløsning. Du vil få kunnskap om kultur, språk og interkulturell kommunikasjon. Dette er viktige kompetanse i et samfunn som er mer og mer globalt, multikulturelt og digitalt.
Masterprogrammet har en rekke kvalitetssikrede utvekslingsavtaler med samarbeidsinstitusjoner, og våre studenter har blant annet dratt til Australia, Sverige og USA.
Hit kan du reise på utveksling i dette studiet
Alt du trenger å vite om utveksling
Studiemiljø
På spesialpedagogikkstudiet er både studenter og ansatte opptatt av å skape et godt og inkluderende studiemiljø. Det er kort vei mellom studenter, undervisere og veiledere. Som student blir du medlem av linjeforeningen Sopia som samler alle spesialpedagogikk og pedagogikkstudenter fra årsstudium til master. Det arrangeres både sosiale og faglige aktiviteter gjennom studieåret.
Følg linjeforeningen Sopia på Facebook
Kristiansand er kjent som en god studentby med mange spennende kultur- og aktivitetstilbud. Campus er godt tilrettelagt for selvstudium, studium i grupper og sosiale aktiviteter, og studenthuset Bare ligger i sentrum.
Få en påminnelse
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder består av de to campusene Kristiansand og Grimstad. Her finner du henholdsvis 8 500 og 3 500 studenter, fordelt på studier innen helse- og idrettsvitenskap, humaniora og pedagogikk, kunstfag, samfunnsvitenskap, teknologi og realfag, samt avdeling for lærerutdanning...