Spesialpedagogikk 1
Om studiet
Dette studiet er rettet mot spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage. Barnehagelærere, lærere og andre profesjonelle må i dag være forberedt på å møte store forskjeller blant barn og ungdom. Kjernen i halvårsstudiet i spesialpedagogikk er kunnskap om hvordan disse forskjellene kan påvirke læring og utvikling hos barn og ungdom.
Hva lærer du?
Studiet passer for lærere/barnehagelærere som ønsker å legge til rette for et inkluderende læringsmiljø ved å se mennesket som enkeltindivid og som del av en større sammenheng. Emnene spenner fra etiske utfordringer til lovverk, fra planlegging av opplæringssituasjoner til diskusjoner om synet på hva som regnes som normalt og hva som regnes som avvik. Du vil få sentral kunnskap om utviklingshemming, sosiale og emosjonelle vansker, hørsels- og synsvansker, språkvansker, lese- og skrivevansker og matematikkvansker.
I tillegg til innsikt i spesialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag gir studiet deg praksiserfaringer, kunnskap om forskningsmetode samt et godt grunnlag til å reflektere rundt problemstillinger man møter som spesialpedagog. Slik kan du bli en reflektert yrkesutøver og forholde deg kritisk til nåværende tilbud og bidra til utvikling av nye tilbud.
Du finner detaljert informasjon om studiets oppbygning og innhold i studieplanen
Undervisning
Forelesning, kollokviearbeid, gruppearbeid, selvstudium, 4-ukers praksis ved skoler og/eller barnehage og prosjektseminar.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Undervisningsspråk: Norsk
Praksis
Nærmere informasjon om praksis våren 2025 legges ut høsten 2024.
Få en påminnelse
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder består av de to campusene Kristiansand og Grimstad. Her finner du henholdsvis 8 500 og 3 500 studenter, fordelt på studier innen helse- og idrettsvitenskap, humaniora og pedagogikk, kunstfag, samfunnsvitenskap, teknologi og realfag, samt avdeling for lærerutdanning...