Ph.d.-program i kunstfag
Om forskerutdanningen
Formålet er å utdanne forskere som kan planlegge og utføre kunstfaglige forskningsprosjekter hvor fagene utøves, forstås og analyseres i relasjon til komplekse kunstfaglige, samfunnsmessige og utøvende/skapende sammenhenger.
Read about the programme in English
Spesialiseringer
Under ph.d.-programmet tilbys følgende spesialiseringer:
- Spesialisering i utøvende rytmisk musikk
- Spesialisering i Kunst i kontekst (KiK)
Læringsutbytte
Ph.d.-programmet i kunstfag skal utdanne forskere som kan engasjere seg i sterke og konkurransedyktige forskningsmiljøer, og i miljøer hvor forskning kombineres med forskjellige typer av praksis, for eksempel i kulturinstitusjoner, utdanningsinstitusjoner eller næringsliv. Ph.d.-prosjektene skal sette nye temaer på dagsorden, og de skal bidra til at så vel de kunstfaglige profesjonene som de nye tverrfaglige forskningsområder utvikles teoretisk og empirisk. Videre skal programmet gjennom sitt doble fokus på teoretisk og utøvende/skapende virksomhet bidra til å øke den vitenskapelige forståelse for handlingsbasert kunnskap.
For begge avhandlingsvarianter er formålet å bringe doktorgradskandidaten fram til forskningsfronten på fagområdet. Dette skal først og fremst foregå gjennom arbeidet med avhandlingen, men også gjennom aktiv deltagelse i opplæringsdelen. Opplæringsdel og avhandlingsdel skal til sammen sørge for at kandidaten oppnår følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- er i kunnskapsfronten innenfor sitt fagområde og har et høyt kunnskapsnivå innenfor fagområdets vitenskapsteori, kunstneriske problemstillinger og metoder
- kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder og prosesser i forskning og faglige og kunstneriske utviklingsprosjekter
- kan bidra til utvikling av ny kunnskap, teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innen kunstfagene og i et spenningsfelt mellom kunstfagene og andre samfunnsrelevante områder
- kan beherske og diskutere kontekstorienterte utøvende/skapende, vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger innenfor kunstfagene
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre forskning eller kunstnerisk utviklingsarbeid slik at det kan vekke interesse innen eget fagfelt og på tvers av kunstfaglige og andre fagfelter
- kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet
- kan analysere og kritisk vurdere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk utvikling og problemløsing
- kan supplere eksisterende kunnskap og bidra aktivt til utvikling og avgrensning av det tverrfaglige og tverrestetiske fagfeltet i norske og internasjonale sammenhenger
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan identifisere nye relevante etiske problemstillinger og utøve sin forskning med faglig integritet
- kan evne å ha overblikk over, analysere og syntetisere kunstfaglig praksis og teori i relasjon til ulike kontekster
- kan identifisere, reflektere over og håndtere relevante forsknings- og profesjonsetiske problemstillinger og utøve sin forskning med faglig integritet
- kan formidle forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler i genre og språk tilpasset både vitenskapelige og andre målgrupper
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på fagområdet til å planlegge og gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter samt bidra til nytenkning og innovasjon.
Regelverk
Doktorgraden ved Fakultet for kunstfag gjennomsføres i henhold til Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Agder.
Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Agder
Få en påminnelse
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder består av de to campusene Kristiansand og Grimstad. Her finner du henholdsvis 8 500 og 3 500 studenter, fordelt på studier innen helse- og idrettsvitenskap, humaniora og pedagogikk, kunstfag, samfunnsvitenskap, teknologi og realfag, samt avdeling for lærerutdanning...