Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk
Om forskerutdanningen
Doktorgradsutdanningen er en veiledet forskerutdanning. Ph.d.-kandidatene får formell opplæring og veiledning som gir dem en bred faglig innsikt både teoretisk og metodisk, og en videre fordypning slik at de blir i stand til å utføre selvstendig forskning. Målet for utdanningen er at kandidatene skal oppnå vitenskapelig kompetanse på høyeste nivå, samt å videreutvikle kandidatenes kvalifikasjoner for forskning og annet arbeid innen de aktuelle fagområdene.
Generell beskrivelse
Doktorgradsutdanningen er en veiledet forskerutdanning. Ph.d.-kandidatene får formell opplæring og veiledning som gir dem en bred faglig innsikt både teoretisk og metodisk, og en videre fordypning slik at de blir i stand til å utføre selvstendig forskning. Målet for utdanningen er at kandidatene skal oppnå vitenskapelig kompetanse på høyeste nivå, samt å videreutvikle kandidatenes kvalifikasjoner for forskning og annet arbeid innen de aktuelle fagområdene.
Ph.d.-graden tildeles på grunnlag av
- gjennomført og godkjent opplæringsdel
- vitenskapelig avhandling
- doktorgradsprøve (en prøveforelesning og en disputas)
Doktorgradsprogrammet er normert til 180 studiepoeng, det vil si tre års studium.
Opplæringsdelen går parallelt med avhandlingsarbeidet gjennom hele avtaleperioden, er individuell for hver enkelt ph.d.-kandidat, og settes opp i samarbeid med veileder. Målet for opplæringsdelen er både at kandidatene skal få en breddedimensjon i ph.d.-studiet, og at emnene skal støtte opp om avhandlingsarbeidet, både teoretisk og metodisk. Gjennom kurs, seminarer og konferanser skal studentene bli fortrolig med vitenskapelig tenkning og praksis, med særlig vekt på aktuell og problemorientert forskning.
Opplæringsdelen skal være på 30 studiepoeng, og er satt sammen slik:
Obligatorisk del (mellom 12 og 15 studiepoeng):
- HP-600: Vitenskapsteori, metodologi og forskningsetikk, 10 stp
- Deltakelse på fortrinnsvis internasjonale forskningskonferanser med paper/foredrag/ abstrakt, som vektes med minst 1 stp - max 3 stp, og
- Annen formidlingsaktivitet (populærvitenskapelig artikkel, kronikk, foredrag, podkast, annen utadrettet formidlingsaktivitet), som vektes med minst 1 stp - max 2 stp
Valgfri del (mellom 15 og 18 studiepoeng):
- Tematiske kurs og metodekurs som kandidaten velger i samråd med veileder
Valg av emner skjer i samråd med veileder. Valgfrie emner tas fortrinnsvis ved UiA, eller ved en av forskerskolene fakultetet er tilknyttet. Etter søknad er det mulig å få godkjent alternative relevante emner ved andre doktorgradsutdanninger eller tilsvarende nivå. Poeng for deltakelse på internasjonale konferanser m.v. skal være forhåndsgodkjent av veileder og spesialiseringsleder.
Hver ph.d.-kandidat får oppnevnt en hovedveileder og en medveileder.
Kandidatene innlemmes også i en eller flere av fakultetets forskningsgrupper.
Læringsutbytte
Kandidater som har fullført en ph.d.-utdanning i humaniora og pedagogikk skal ha følgende læringsutbytte etter fullført opplæring og innlevert avhandling:
Kunnskaper
Etter oppnådd ph.d.-grad vil kandidaten
- ha vitenskapelig kompetanse på høyeste nivå og være i kunnskapsfronten innenfor sitt fagområde
- kunne vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder, vitenskapelig tenkning og forskning
- kunne bidra gjennom egen forskning til utvikling av ny kunnskap
Ferdigheter
Etter oppnådd ph.d.-grad vil kandidaten vil være i stand til å
- formulere vitenskapelige problemstillinger, samt planlegge og gjennomføre forskning og utviklingsarbeid innen eget fagområde
- drive egen forskning på høyt internasjonalt nivå
- håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap innenfor fagområdet
Generell kompetanse
Etter oppnådd ph.d.-grad vil kandidaten være i stand til å
- identifisere relevante problemstillinger og utøve sin forskning selvstendig, etisk, og med faglig integritet
- styre komplekse faglige og tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter
- formidle resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler
- delta i debatter innenfor eget fagområde i nasjonale og internasjonale fora
- vurdere behovet for, ta initiativet til, og drive innovasjon
Arbeids- og vurderingsformer
Selvstendig forskningsarbeid, (inter)nasjonal konferansedeltakelse med egne bidrag, seminar og kurs, diskusjoner, fremlegg i ph.d.-seminar.
Hver ph.d.-spesialisering arrangerer jevnlig framleggsseminarer, der kandidater presenterer eget arbeid samt kommenterer andres framlegg. Deltakelse i disse er obligatorisk.
Den mest arbeidskrevende og utfordrende delen av doktorgradsutdanningen er å skrive avhandling. Avhandlingen skal være et selvstendig forskningsarbeid, presentere ny faglig kunnskap og ligge på et nivå som tilsier at den vil kunne publiseres som en del av fagets vitenskapelige litteratur. Avhandlingen kan være en monografi eller et artikkelbasert arbeid.
Alle ph.d.-kandidater ved Fakultet for humaniora og pedagogikk skal gjennomføre midtveisseminar og sluttseminar.
Hvilke arbeids- og vurderingsformer som benyttes i de enkelte ph.d.-emner omtales i beskrivelsen av emnene.
Få en påminnelse
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder består av de to campusene Kristiansand og Grimstad. Her finner du henholdsvis 8 500 og 3 500 studenter, fordelt på studier innen helse- og idrettsvitenskap, humaniora og pedagogikk, kunstfag, samfunnsvitenskap, teknologi og realfag, samt avdeling for lærerutdanning...