Nasjonal rektorutdanning
Om studiet
Nasjonal Rektorutdanning er et videreutdanningstilbud for skoleledere i grunnopplæringen og videregående opplæring.
- Skoleledelsen, med rektor i spissen, kan ha stor positiv innvirkning på læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte. Dette forutsetter utøvelse av godt lederskap. - Utdanningsdirektoratet
Rektorutdanningen skal gi deg økt lederkompetanse og større trygghet i rollen som skoleleder. Rektors handlingskapasitet og ledelse for læring står sentralt. Rektorutdanningen bygger på fem prioriterte kompetanseområder:
- Elevenes læringsmiljø
- Profesjonsfellesskap og samarbeid
- Styring og administrasjon
- Utvikling og endring
- Lederrollen
Med utgangspunkt i kompetanseområdene og andre sentrale tema vil studiet gi skoleledere en god rolleforståelse, samt kompetanse til å lede og drive skoleutvikling.
Studiet er en del av Utdanningsdirektoratets videreutdanningstilbud, les mer under «Praktisk informasjon».
Hva lærer du?
Rektorutdanningen ved UiA gis som et forsknings- og erfaringsbasert studium hvor studentene kobles til pågående nasjonal og internasjonal forskning. Studiet vil blant annet gi deg kjennskap til verktøy som gjør deg bedre i stand til å forstå egen lederrolle og reflektere over lederrollens mange utfordringer og muligheter.
Etter fullført studium skal studenten tilegne seg følgende:
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om lederrollens kompleksitet og ivaretakelsen av ulike lederroller i skolen
- kunne drøfte ulike perspektiver på ledelse i skolen, og utøvelse av ledelse i skolen som politisk styrt organisasjon
- kunne identifisere styringsverktøy i offentlig sektor generelt og i skolesektoren spesielt
- ha inngående kunnskap om skoleledelse og dens effekt på skole- og læringsmiljøet og elevers læring- og utvikling
- ha inngående teoretisk og begrepsmessig forståelse om lederrollens utfordringer og skolen som arena for læring og utvikling i en samfunnskontekst
Ferdigheter
- ha utviklet en praktisk forståelse om bruk av relevante metoder og verktøy for selvstendig faglig arbeid som sikrer kunnskap i skoleleders utviklingsarbeid
- kunne videreutvikle planer som ivaretar skolens samfunnsoppdrag og andre sentrale fokusområder i skolen på bakgrunn av teorier og metoder innen organisering, styring og ledelse av skole
- kunne anvende relevante metoder for å videreutvikle og ivareta elevers læring gjennom lederstyrte tiltak og prosesser
- kunne utføre tilrettelegging av elevers læringsmiljø og medarbeideres profesjonsfelleskap for læring og utvikling
Generell kompetanse
- kunne analysere og kommunisere relevante faglige problemstillinger
- kunne anvende sine kunnskaper om ledelse i komplekse og sammensatte organisasjoner for å gjennomføre evaluerings-, utviklings-, og endringsprosesser i egen virksomhet
- kunne bidra til nytenkning og utvikling i egen virksomhet
Oppbygning
Den nasjonale rektorutdanningen gjennomføres på deltid mens du er i arbeid.
Utdanningen ved UiA er satt sammen av tre emner a 10 studiepoeng, og du gjennomfører ett emne pr. semester (totalt 1,5 år).
Følgende kurs inngår i rektorutdanningen:
- semester: ORG964 Styring og ledelse i skolen
- semester: ORG967 Organisasjon, utvikling-, og læring i skolen
- semester: ORG963 Endring og ledelse i skolen
Lederrolleanalyse, kulturkartlegging, utviklingsarbeid, oppgaver og øvelser i ulike lederverktøy vil være gjennomgående for hele studiet. Alle studenter blir også en del av studiets mentorprogram, og vil få tildelt en mentor som er en erfaren skoleleder og følger deg gjennom de tre semestrene i utdanningen.
Studiet gis i samarbeid med representanter fra offentlig og privat næringsliv, ansatte-/tidligere ansatte i skoler og kommuner samt internasjonale samarbeidspartnere.
Rektorutdanningen er faglig forankret ved institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, med professor Morten Øgård som faglig koordinator.
Praktisk informasjon
Gratis utdanning
Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Eventuelle utgifter knyttet til reise og opphold, studiemateriell (pensum) o.l kommer i tillegg. For nærmere informasjon, se www.udir.no/rektorutdanning
Søknadsprosessen
Nasjonal rektorutdanning er en del av Utdanningsdirektoratets tilbud om videreutdanning for rektorer og skoleledere. Opptak til studiet krever at man først søker om deltakelse via Utdanningsdirektoratets nettsider. Når Utdanningsdirektoratet har tildelt deg plass, vil du motta beskjed fra din skoleeier og deretter en e-post fra UiA med videre informasjon om søknadsprosessen for opptak ved UiA.
Samlinger
Utdanningen gjennomføres over tre semester. Hvert semester har en ramme på 10 studiepoeng, fordelt over tre samlinger à to dager pr. semester. Det er oppstart av nytt studentkull hver høst.
- Samlingene gjennomføres med forelesninger, diskusjon, gruppearbeid og case.
- Nettstøttet undervisning og arbeidsoppgaver mellom samlingene.
- Samlingene i studiet er lagt til UiAs lokaler på Campus Kristiansand.
Internasjonalisering
Studenter vil bli tilbudt en ukes studieopphold ved University of California, Berkeley i løpet av studietiden. Forelesninger vil foregå ved UC Berkeleys campus ved faglig ansatte fra UiA og UC Berkeley.
Undervisningsspråket i studieoppholdet vil være engelsk.
Videre utdanning
Dersom du ønsker videre påbygging etter gjennomført rektorutdanning, kan utdanningen innpasses i UiAs erfaringsbaserte Master i ledelse (90 studiepoeng).
Generelle betingelser
Generelle betingelser for etter- og videreutdanningstilbud ved UiA
Få en påminnelse
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder består av de to campusene Kristiansand og Grimstad. Her finner du henholdsvis 8 500 og 3 500 studenter, fordelt på studier innen helse- og idrettsvitenskap, humaniora og pedagogikk, kunstfag, samfunnsvitenskap, teknologi og realfag, samt avdeling for lærerutdanning...