Markedsføringsledelse
Om studiet
Ønsker du mer kunnskap om effektiv styring ved bruk av bærekraftig merkevarebygging?
Kurset vil gi deg verktøyene du trenger for å lykkes i et stadig skiftende marked. Du får innsikt i effektive strategier for å nå og engasjere kunder og brukere, og hjelp til å identifisere markedstrender og tilpasse virksomheten til løpende endringer. Gjennom kurset vil du lære å utvikle og implementere markedsføringsplaner som er målrettet og effektive for å styrke virksomhetens markedsposisjon.
Hva lærer du?
Kurset fokuserer på bærekraftig merkevarebygging med vekt på kundeorientering, merkevareledelse og støttefunksjoner som kommunikasjon og prising. Det dekker både business-to-customer (B2C) og business-to-business (B2B) markeder, inkludert markedsføring av produkter og tjenester.
Kurset er delt inn i tre moduler:
-
Kundeorientering: Fokus på å hjelpe kunder med å møte langsiktige behov og sikre kundetilfredshet.
-
Ledelse av markedsføringsfunksjonen: Forstå hvordan teknologi og sosiale medier påvirker kundekommunikasjon og markedsføring.
-
Merkevarebygging og overtalelse: Vekt på merkevareledelse som en viktig strategisk nøkkel for å oppnå konkurransefordeler og økonomiske resultater.
Du finner detaljert informasjon om kurstilbudet i studieplanen
Oppbygning
Tre samlinger à to dager over ett semester, med forelesninger, gjesteforelesninger, case og gruppediskusjoner. Nettstøttet undervisning.
Undervisningsspråk: Engelsk og norsk/skandinavisk. Litteratur: Engelsk og norsk/skandinavisk
Praktisk informasjon
Kurset retter seg mot ledere og mellomledere i små og mellomstore bedrifter og virksomheter, samt ansatte som jobber med markedsføring og som har ambisjoner om lederstilling. Emnet er relevant både for private og offentlige virksomheter, inkludert teknologi- og opplevelsesnæringer.
Samlinger og eksamen
Kurset gjennomføres med tre fysiske samlinger supplert med nettstøttet undervisning. Samlingene er lagt til følgende dager:
- 1. samling: 2 dager i september
- 2. samling: 2 dager i oktober
- 3. samling: 2 dager i november
Eksamen gjennomføres som en ukes hjemmeeksamen i gruppe (inntil 3 personer) i desember.
Fagansvarlig
Faglig ansvarlig og hovedforeleser i kurset er professor Tobias Otterbring ved institutt for strategi og ledelse ved Handelshøyskolen, UiA. I tillegg inngår gjesteforeleser til utvalgte tema.
Semesteravgift
I tillegg til studieavgiften må du betale lovpålagt semesteravgift til Studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.
Videre studier
Kurset kan tas som enkeltemne, eller inngå som obligatorisk emne i Executive MBA-studiet
Generelle betingelser
Generelle betingelser for etter- og videreutdanningstilbud ved UiA
Studieplan
Se hele studieplanen
Få en påminnelse
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder består av de to campusene Kristiansand og Grimstad. Her finner du henholdsvis 8 500 og 3 500 studenter, fordelt på studier innen helse- og idrettsvitenskap, humaniora og pedagogikk, kunstfag, samfunnsvitenskap, teknologi og realfag, samt avdeling for lærerutdanning...