Læring, evaluering og endring i utdanningssektoren
Om studiet
Emnet Læring, evaluering og endring i utdanningssektoren vil gi deg innsikt i utviklingstrekk og reforminitiativer som råder i oppvekstfeltet og belyser hvordan disse utfordrer lederskapet og tekning rundt organisasjonsutvikling. De underliggende dimensjoner ligger i paradokset mellom effektivitets- og inkluderingsparadigme i utdanningssektoren. Videre vil emnet gi deg kunnskap om og kompetanse i bruk av blant annet organisasjonskultur som et sammenbindende element i det å drive helhetlig utvikling. Emnet vil vektlegge praktiske eksempler, samt innsamling av empiri og analyserer av empirisk materiale ved hjelp av ulike utviklingsmodeller.
Hva lærer du?
Emnet gir deg:
- inngående kunnskap om utviklingstrekk og reforminitiativer i utdanningssektoren
- innsikt i ulike utviklingsmodeller som råder for å forstå utdanningsinstitusjoner
- inngående kunnskap om hvordan man som leder kan drive utviklingsarbeid i egen organisasjon
- ferdigheter i å kunne kartlegge og analysere egen organisasjons virkemåte og prestasjoner
Oppbygning
Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Nettstøttet undervisning i Canvas. Arbeid mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Eksamensform: En ukes hjemmeeksamen, individuell eller i gruppe (1-3 personer).
Praktisk informasjon
Emnet har oppstart våren 2026. Nærmere avklaring om datoer for samlinger sendes til studenter i god tid før oppstart.
Pris: Emnet har en studieavgift på kr. 13.000, -. I tillegg til studieavgiften kommer lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.
Forelesere
Emneansvarlig og foreleser er professor Morten Øgård ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag. Øgård er professor i offentlig administrasjon og ledelse ved UiA, og har i tillegg en professorstilling ved UC Berkeley. Han er faglig leder ved Senter for anvendt kommunalforskning (SAKOM), senteret arbeider med samskapende forskning innenfor det kommunale og regionale styringsnivå. Øgård har deltatt i flere offentlige utredninger og er bla. rådgiver for Europarådet knyttet til demokratispørsmål.
Foreleser Linda Hye er forsker ved Senter for anvendt kommunalforskning (SAKOM) og leder Etter- og videreutdanningsenheten ved Fakultet for samfunnsvitenskap. Hye avlegger en doktorgrad i offentlig administrasjon og ledelse med fokus på norske kommunale ledere. Hye har lang erfaring som foreleser innen organisasjon- og ledelsesfag, og arbeider med utvikling, undervisning og veiledning på flere videreutdanningsprogram ved UiA.
Videre studier
Emnet kan tas som enkeltemne eller kan inngå som spesialiseringsemne i studiet Master i ledelse, spesialisering i Skoleledelse.
Generelle betingelser
Generelle betingelser for etter- og videreutdanningstilbud ved UiA
Studieplan
Se hele studieplanen
Få en påminnelse
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder består av de to campusene Kristiansand og Grimstad. Her finner du henholdsvis 8 500 og 3 500 studenter, fordelt på studier innen helse- og idrettsvitenskap, humaniora og pedagogikk, kunstfag, samfunnsvitenskap, teknologi og realfag, samt avdeling for lærerutdanning...