Byggdesign
Om studiet
Byggingeniører planlegger, prosjekterer og leder byggeprosjekter, og har stor påvirkning på bygninger og infrastruktur som omgir oss i samfunnet.
Studiet passer for deg som liker å forbedre og se praktiske løsninger, eller ønsker å påvirke det vi bygger i naturen og byene rundt oss.
Hva lærer du?
Du får et bredt grunnlag i formgiving, konstruksjonsteknikk, arealplanlegging og bruk av relevant dataprogramvare.
Studiet har to fordypningsretninger:
- Konstruksjonsteknikk gir dypere ferdigheter og teoretiske kunnskaper innen prosjektering, materiallære og FDV (forvaltning, drift og vedlikehold).
- Teknisk planlegging gir dypere ferdigheter og teoretiske kunnskaper innen prosjektledelse, arkitektur og vegbygging.
Som student på byggdesign får du også opplæring i arkitekters språk og arbeidsmetode, fordi arbeidsoppgavene til bygningsingeniørerene ofte overlapper med arkitektenes.
Du finner detaljert informasjon om studiets oppbygning og innhold i studieplanen.
Undervisning
Undervisningsspråk: Norsk (enkelte emner kan bli gitt på engelsk)
Du vil ha både fellesforelesninger med andre ingeniørstudier, klasseromsundervisning, gruppearbeid, selvstudium, gruppeøvinger, individuelle øvinger og laboratoriearbeid.
Undervisningen er både teoretisk og praktisk; et svært arbeidslivsrelevant teknologistudium.
Praksis
- Lab-arbeid på UiA gjennom studiet
- Du kan ta internship (praksis i en bedrift) på 15 studiepoeng som del av din bachelorgrad. Dette tilbys som et valgemne i 5. semester.
- De fleste ingeniørstudentene skriver sine bachelor- og masteroppgaver i samarbeid med eksterne bedrifter og virksomheter.
Utveksling
Du kan reise på utveksling i femte semester.
Hit kan du reise
Alt du trenger å vite om utveksling
Få en påminnelse
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder består av de to campusene Kristiansand og Grimstad. Her finner du henholdsvis 8 500 og 3 500 studenter, fordelt på studier innen helse- og idrettsvitenskap, humaniora og pedagogikk, kunstfag, samfunnsvitenskap, teknologi og realfag, samt avdeling for lærerutdanning...