Algebra og tallære
Om studiet
Emnet er en fleksibel videreutdanning med målgruppe matematikklærere på trinn 5-10 i skolen. Emnet er tilrettelagt for erfarne lærere i jobb som tar videreutdanning på deltid .
Undervisningskunnskap om digitale verktøy i skolematematikken tilbys i samme semester for samme målgruppe. Samlingene i de to emnene vil bli koordinert slik at lærere som ønsker det kan følge begge emnene. Emnene kan innpasses i et nyopprettet studietilbud «Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert masterprogram», med planlagt oppstart høsten 2025.
Hva lærer du?
Tallære og algebra behandler tematikk som internasjonale undersøkelser påviser at norske elever presterer mangelfullt på, og som nyeste læreplan for skolen har gitt forsterket vektlegging.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne bruke det algebraiske språket til å beskrive situasjoner og løse praktiske problemer
- kunne anvende kvadratsetningene i ulike situasjoner og kan spesielt løse andregradslikninger ved fullstendige kvadrater
- kunne forklare og bruke generelle prinsipper for løsning av likninger og ulikheter, og kan løse ulike typer likninger som rasjonale, logaritmiske og eksponensielle
- kunne løse lineære, og enkelte ikke-lineære, likningssett med flere ukjente, og kan løse optimaliseringsoppgaver med lineær programmering (to variable)
- har kunnskaper om multiplikasjon og divisjon av polynomer
- ha kunnskap om tallfølger og rekker
- kunne bruke summasjonstegn til å representere rekker, og kan bruke endelige rekker i praktiske situasjoner
- kunne forklare, begrunne og bevise setninger i algebra og tallære, og kan bruke ulike typer bevisteknikker
- ha kunnskap om primtall, primtallsfaktorisering og primtallenes fordeling
- ha kunnskap om divisjon med rest og delelighet
- kunne løse lineære diofantiske likning
Innhold
- Grunnleggende algebra
- Matematiske bevis
- Tallfølger
- Aritmetiske og geometriske rekker
- Grunnleggende temaer fra tallære
Oppbygning
Emnet har en fleksibel del knyttet til arbeid ved egen arbeidsplass og oppfølging digitalt. I emnet inngår det to fysiske samlinger hver på en dag ved Universitetet i Agder, på Campus Kristiansand. Det er obligatorisk å delta på en av samlingene, og det vil være en veksling mellom forelesning og praktisk arbeid i grupper.
Den nettbaserte delen av studietilbudet er svært fleksibelt og kan tilpasses lærernes hverdag. Det vil være mellomarbeid der de vil jobbe med nettleksjoner, lese pensumlitteratur og utføre arbeidsoppdrag. Lærerne vil få veiledning av studietilbudets faglærere.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 267 timer.
Videre utdanning
Emnene kan innpasses i Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert masterprogram, med planlagt oppstart høsten 2025.
Praktisk informasjon
Emnet har oppstart våren 2025 med eksamen i mai/juni. Nærmere avklaring om datoer for samlinger sendes til studenter i god tid før oppstart.
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
- Godkjent deltakelse i undervisningsaktivitet og på obligatoriske seminarer som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.
- Godkjent obligatorisk tilstedeværelse.
Eksamen
Skriftlig individuell eksamen, 6 timer Gradert karakter.
Andre opplysninger
Studiet har ingen studieavgift, men en lovpålagt semesteravgift til studentsamskipnaden og utgifter til pensumlitteratur.
Fagansvarlig er førsteamanuensis Inger Johanne Håland Knutson ved Institutt for matematiske fag. I tillegg inngår bidrag fra andre ansatte.
Generelle betingelser
Generelle betingelser for etter- og videreutdanningstilbud ved UiA
Studieplan
Se hele studieplanen
Få en påminnelse
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder består av de to campusene Kristiansand og Grimstad. Her finner du henholdsvis 8 500 og 3 500 studenter, fordelt på studier innen helse- og idrettsvitenskap, humaniora og pedagogikk, kunstfag, samfunnsvitenskap, teknologi og realfag, samt avdeling for lærerutdanning...