Programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk
OsloMet – storbyuniversitetetProgrammering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk
Få en bredere forståelse for hva programmering og algoritmisk tenkning kan være i kunst- og håndverksfaget, og hvordan du som lærer kan bruke det i egen undervisning.
Emnet gir en introduksjon til programmering og algoritmisk tenkning i kunst og håndverk.
Du vil få innføring i bruk av blokkprogrammering, som Scratch og eventuelt micro:bit, og det vil være muligheter for videre utforsking med programmeringsspråket Processing.
Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon.
Innhold:
- Metoder for utforsking og idéutvikling
- Programmering og algoritmisk tenkning
- Læreplaner og programmering i skolen
- Digitale verktøy til teknikker og uttrykksformer innen programmering
- Utvikling av digitalt undervisningsmateriell
- Personvern og opphavsrett
- Bruk og utprøving av digital programvare for programmering
Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.