Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i skole, emne 1
OsloMet – storbyuniversitetetPedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i skole, emne 1
Det trengs veiledere for både nyutdannede lærere i skolen og for studenter i praksis. Skolene har behov for medarbeidere og ledere som bidrar til å skape gode betingelser for læring og utvikling. Studiet er på 15 studiepoeng som tas over to semestre.
Studiet tar sikte på å imøtekomme skolens behov for kompetanse innen veiledning av studenter i grunn- og Videre- og etterutdanning, veiledning av nyutdannede lærere, veiledning av kolleger og andre og veiledning som ledd i organisasjonsutvikling. Felles for all veiledning er at evnen til analyse og utvikling av egen veiledningspraksis står sentralt.
Studiet gir en innføring i veiledning og kommunikasjon i lærings- og utviklingsprosesser. Det gir også grunnlag for videre studier i pedagogisk veiledning.
Studiet består av to deler. Del 1 (10 studiepoeng) gir en generell innføring i veiledning. Del 2 (5 studiepoeng) er rettet mot spesifikke fokusområder for skole.
Emnet inneholder følgende to alternative fokusområder:
- Praksislærer i grunnskolelærerutdanningene.
- Veileder for nyutdannede i skole.
Målgruppen for studiet er grunnskolelærere med veiledningsoppgaver i utdanning og yrke.
Studieside for Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i skole, emne 1Besøk studentportalen for mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).
Her vil du også få se seneste timeplan for utdanningen.