Brobygging for demokratisk medborgerskap
OsloMet – storbyuniversitetetBrobygging for demokratisk medborgerskap
Emnet omfatter temaer som demokratisk medborgerskap, identitet, rasisme, interkulturell kompetanse, religiøse fortellinger, filosofisk samtale, etikk og dialogisk undervisning. Emnet skal skolere studenten i å drive forebyggingsarbeid mot fordommer i norsk skole.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har kunnskap om:
- gjeldende læreplaner i samfunnsfag og KRLE, samt generell del
- etiske modeller og sentrale filosofer
- menneskerettighetene
- sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
- hva som bidrar til fremmedfrykt og ekskluderende holdninger
- dialogisk- og filosofisk samtale som didaktiske metoder
- parallelle og rivaliserende fortellinger i jødedom, kristendom og islam
- religiøse fortellinger som er utfordrende med hensyn til gudsbildet, menneskesyn og etikk
Studenten kan
- vise interkulturell kompetanse i møte med det flerkulturelle klasserommet
- drøfte etiske spørsmål om likeverd, menneskerettigheter og menneskeverd
- bruke etiske modeller til å drøfte etiske dilemma
- lede verdidebatter på demokratisk vis
- bruke parallelle, rivaliserende og utfordrende fortellinger som brobyggervektøy
- reflektere kritisk omkring egne narrativer
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elever i skolen
- kan stimulere til kritisk tenkning
- kan reflektere over egen formidlingspraksis i møte med den flerkulturelle skolen
- kan kommunisere og samarbeide med elever med ulik sosial, religiøs og kulturell bakgrunn
- kan formidle kunnskap om rasisme og antisemittiske holdninger og bruke det til å fremme likeverd i skolen