Begynneropplæring 1 KFK, 1.-7. trinn
Om utdanningen
Begynneropplæring 1 KFK er opprettet spesielt for Kompetanse for kvalitet, og er derfor uten studieavgift. På Udir sine nettsider kan du lese mer om videreutdanning for lærere, og søke om om stipend eller vikarordning innen 1. mars. Alle kan søke NLA Høgskolen om opptak fra 1. april. Søkere som har fått innvilget vikar- eller stipendordning hos Utdanningsdirektoratet, blir prioritert om de søker innen fristen 15. april. Søkere utenfor KFK-ordningen kan tas opp til ledige studieplasser.
Hva lærer du?
I denne videreutdanningen legger vi stor vekt på tidlig innsats og tilpasset opplæring innen lesing, skriving og regning. Norsk og matematikk er de sentrale fagområdene, og samtidig vil vi også inkludere pedagogikk og andre fag i undervisningen. For å gi deg kunnskap om, og erfaring med varierte arbeidsmåter vil vi blant annet supplere utdanningstilbudet med tverrfaglig samarbeid og tema som blant annet inkluderer rom og bevegelse.
Det faglige innholdet i utdanningen henger sammen med rammeplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn og oppmerksomheten er på 1-4 trinn. Studiet vil være praksisrettet, og ha arbeidskrav om kunnskapsdeling i eget kollegium. Vi vil tilpasse studieopplegg og arbeidskrav for studenter med GLSM i grunnutdanningen sin.
Overordnede tema i utdanningen:
- Overgangen barnehage – SFO/AKS – skole
- Barnehagens arbeidsformer
- Samarbeid barnehage – skole og SFO/AKS – hjem
- Tidlig innsats og tilpasset opplæring
- Tilpasset opplæring for alle elevgrupper
- Dynamisk kartlegging og forebygging
- Lesing, skriving og regning
- Kunnskap om barns språk- og matematikkutvikling
- Stimulering av språk- og matematikkforståelse
- Systematisk opplæring i lesing, skriving og regning
- Begrepsforståelse og -utvikling innen norsk- og matematikkfaglige emner
- Lesing, skriving og regning når norsk er andrespråket
- Varierte arbeidsformer
- Lekende og utforskende
- Fysisk aktive og kreative
- Multimodale og digitale
- Tverrfaglige
Denne videreutdanningen er også tilrettelagt for lærere som har studiepoeng i GLSM fra den tidligere allmennlærerutdanningen.
Oppbygging og samlinger
Studiet er et kombinert nett- og samlingsbasert tilbud med tre samlinger over to dager per semester. Studiet er delt i to moduler som hver utgjør 15 studiepoeng, og går på deltid over ett år med en modul hvert semester. Se emneplanene for utfyllende informasjon om oppbyggingen av studiet, inkludert arbeidskravene.
Generelle opptakskrav for Kompetanse for kvalitet
Godkjent lærerutdanning. Det vil si en utdanning som kvalifiserer for tilsetting som lærer i grunnskolen. Se Opplæringsforskrifta kapittel 12.
Det kan i enkelte tilfeller gjøres unntak for dette når den aktuelle videreutdanningen vil bidra til at søkeren oppfyller kravene for tilsetting i undervisningsstilling. Et eksempel på dette er en utdannet barnehagelærer som ved å ta videreutdanningen Norsk 2 KFK fullfører 60 studiepoeng med undervisningsrettet videreutdanning, og dermed kan ansettes på barnetrinnet. Husk at det alltid er arbeidsgiver som vurderer om en tilleggsutdanning er relevant for å oppfylle tilsettingskravene.
Studenter som får studieplass må være tilsatt i en undervisningsstilling i skolen i studieperioden.
Ved eventuelt ledig plass kan det vurderes å fravike dette hvis søkeren kan dokumentere annen tilknytning til en skole, slik at det er mulig å gjennomføre alle arbeidskrav og ellers delta i studiet på grunnlag av egen praksiserfaring i studieåret.
Noen videreutdanninger har egne faglige tilleggskrav.
Økonomi
Det er ikke studieavgift på dette studiet. Semesteravgiften for medlemskap i studentsamskipnaden SiO er valgfri. Gjennom Utdanningsdirektoratet kan du søke om stipend- eller vikarordning.
Kommende startdatoer
Få en påminnelse
NLA Høgskolen
NLA Høgskolen er en offentlig godkjent privat høgskole med et bredt studietilbud i Bergen, Oslo og Kristiansand. NLA har et kristent verdigrunnlag. På NLA finner du et studietilbud som omfatter Lærerutdanning, Pedagogikk, Teologi, religion og filosofi, Interkulturelle studier, Journalistikk, medier...