Svar på vår studentundersøkelse og bli med i trekningen av et universal gavekort til en verdi av 1000,- 🤩

Søk utdanning 👉
Videre- og etterutdanning

Norsk tegnspråk 2 | 1.-13. trinn | Kompetanse for kvalitet

Høgskulen på Vestlandet, i Bergen (+2 studiesteder)
Varighet
30 poeng
Undervisning
Deltid
Studielån/Stipend
Kontakt lånekassen
Undervisningsform
Klasserom
Neste startdato
Se muligheter hos NLA (+3 startdatoer)
Varighet
30 poeng
Undervisning
Deltid
Studielån/Stipend
Kontakt lånekassen
Undervisningsform
Klasserom
Neste startdato
Se muligheter hos NLA (+3 startdatoer)

Norsk tegnspråk 2 | 1.-13. trinn | Kompetanse for kvalitet

Hvorfor studere Norsk tegnspråk 2?

Denne videreutdanningen vil gi deg spesialisert kompetanse i norsk tegnspråk i undervisningen, og bygger videre på studiet Norsk tegnspråk 1.

Hva lærer du?

Studiet gir studentene fordypet forskningsbasert kunnskap om norsk tegnspråk og tegnspråk kommunikasjon. Målet er utvikling i faget i et profesjonsfellesskap på de enkelte skoler og på tvers av skoler i samarbeid med andre lærere i faget.

Norsk tegnspråk 2, emne 3 og 4, bygger videre på Norsk tegnspråk 1 , emne 1 og 2.
Emneplan NTS807 Norsk tegnspråk 2, emne 3
Emneplan NTS808 Norsk tegnspråk 2, emne 4

Målgruppe

Norsk tegnspråk 2 er et videreutdanningstilbud til lærere som underviser på 1-13. trinn. Studiet bygger på norsk Norsk tegnspråk 1 og går over to semestre. Hvert semester gir 15 studiepoeng og avsluttes med eksamen.

Tilbudet er et samarbeid mellom fagmiljøene for tegnspråk og tolking ved HVL, NTNU og OsloMet. All undervisning foregår på tegnspråk.

Praktisk informasjon

Undervisningsform

Studiet er et kombinert nett- og samlingsbasert tilbud, med to samlinger pr. semester. Høstens samlinger vil foregå ved NTNU og vårens samlinger vil være fordelt på de ulike studiestedene. Studiet har også variert digital undervisning, oppfølging og egenaktivitet mellom samlingene.

Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium og i arbeid med oppgaver. Undervisningen vil til dels være basert på en serie forberedte ferdiginnspilte videopresentasjoner, og vil ta form av forelesninger, studentledete seminarer, prosjektoppgaver, diskusjoner og refleksjoner. Videre forventes det at studentene jevnlig møter medstudenter digitalt for å jobbe med oppgaver og problemstillinger knyttet til temaer som berøres i emnet.

Mer om de to emnene:

Emne 3
I norsk tegnspråk 2 emne 3, lærer studentene å anvende og forholde seg kritisk til relevant nasjonal og internasjonal forskning innen tegnspråkfeltet i sin profesjonsutøvelse. Emnet gir kunnskap om tidlig språkutvikling på norsk tegnspråk. Studentene får kunnskap om språkets oppbygging, kjennetegn ved ulike tegnspråksjangre og stiler, og om å bygge koherens i tegnspråktekster og tegnspråklig diskurs, samt utvikling av lærerens egen språkbevissthet. Studentene får også innsikt i språklig variasjon i døvesamfunnet nasjonalt og internasjonalt, om tegnede språks plass globalt og i norsk skole. Videre får studentene utviklet kunnskap om tegnspråkfaget, med særlig vekt på elevmangfold samt utfordringer knyttet til ulike kombinasjoner av sansetap.

Emneplan for emne 3.

Emne 4
I norsk tegnspråk 2 emne 4, er utgangspunktet at tegnspråklige elever skal lære gjennom samarbeidsaktiviteter med andre elever. Videre skal lærere utvikle sin undervisningspraksis i fellesskap med andre lærere. Emnet gir kunnskap om gode sosialiseringsarenaer for tegnspråklige barn og unge, og om inkluderende fellesskap i skoler hvor norsk tegnspråk er en del av læringsmiljøet. Studentene får innsikt i hvordan god klasseledelse er avgjørende for å skape godt læringsmiljø for elever med tegnspråk. Studentene vil også få innsikt i problemstillinger knyttet til tolking i skolen. Studentene vil reflektere rundt skolen som organisasjon, og roller og ansvar knyttet norsk tegnspråk i skolen. Studentene skal bli i stand til å ta initiativ til og bidra til utvikling av norsk tegnspråk i skolen.

Emneplan for emne 4.

Samlinger

Høst 2025, NTS807

Fysisk samling på NTNU uke 36 og 47 (tre dager) Digitale samlinger 8 torsdager klokken 14:00 - 16:00

Vår 2026, NTS808

Fysisk samling NTNU, Dragvoll uke 3, (3 dager) Fysisk samling OsloMet uke 10 (3 dager) Fysisk samling HVL Kronstad uke 17 Digitale ssamlinger 8 torsdager kl 14:00 -16:00

Anbefalt forkunnskap

Studiet bygger på Norsk tegnspråk 1.

Pensum

Du får informajon om pensum ved studiestart.

Eksamensform

Høst
Hjemmeeksamen. Fagtekst på 2500 ord.


Vår
Oppgave. Reviderte versjoner av tre fagtekster og en sammenbindende tekst (kappe) på 1000 ord +/- 10%. Oppgaven skal til sammen være på 2500 ord +/- 10%.

Stipendordning for lærere i skolen

Jobber du i skolen, kan du søke om vikar- eller stipendordning gjennom Utdanningsdirektoratet. Søknadsperioden er fra 1. februar til 1. mars. Les mer om tilretteleggingsmidler, vikar- og stipendordning fra Utdanningsdirektoratet på udir.no

Du må sende to søknader i 2025:

En søknad til Utdanningsdirektoratet for finansiering, frist 1. mars.
En søknad til HVL for opptak på videreutdanningstilbudene våre, frist 15. april.
Søkere som har fått innvilget frikjøpsordning fra Udir, prioriteres i opptaket

Kommende startdatoer

Velg mellom 3 startdatoer

Se muligheter hos NLA

  • Klasserom
  • Bergen

Se muligheter hos NLA

  • Klasserom
  • Oslo

Se muligheter hos NLA

  • Klasserom
  • Trondheim

Få en påminnelse

Få en påminnelse når søknaden åpner

Motta en påminnelse når du kan søke opptak til høyere utdanning og få månedlig inspirasjon til ditt studievalg. 

This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Fyll inn din e-post her

Høgskulen på Vestlandet

Høgskulen på Vestlandet

Høgskulen på Vestlandet (HVL) ble etablert 1. januar 2017, da Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane og Høgskolen Stord/Haugesund fusjonerte. HVL er i dag en av landets største utdanningsinstitusjoner, med campuser i Bergen, Førde, Haugesund, Sogndal og på...

Les mer og vis alle utdanninger ved Høgskulen på Vestlandet

Highlights