Språk i spesialpedagogisk teori og praksis
Høgskolen i InnlandetSpråk i spesialpedagogisk teori og praksis
Dette studiet gir innsikt i språk- og literacy som fag- og forskningsfelt, nasjonalt og internasjonalt, i form av ulike perspektiver på språk og makt i spesialpedagogisk teori og praksis. Emnet har en teoretisk og praktisk innretning. Foruten forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelle studier, omfatter læringsformen også et praktisk samfunnsrettet prosjekt/feltarbeid. Emnet vektlegger en bred tilnærming, der ulike aspekter ved språk og språklige prosesser danner grunnlag for kritisk refleksjon og drøfting av både profesjonsetikk og utdanningspolitikk.
Studiet tilbys som etter- og videreutdanning, rettet mot personer som arbeider med barn og unge, fra førskolealder til voksen alder. Fagfolk med bred kompetanse fra forskning og praksis deltar i undervisning og veiledning i gjennomføring av undervisningen.
Studiet utgjør et av to fordypningemner i master i spesialpedagogikk, og kan dermed søkes innpasset i denne mastergraden senere.