Kortere studier

Nasjonal innovasjonsskole for kommunesektoren

Høgskolen i Innlandet, i Lillehammer
Varighet
1 år
Undervisning
Deltid
Studielån/Stipend
Støttet av lånekassen
Undervisningsform
Klasserom
Neste startdato
Varighet
1 år
Undervisning
Deltid
Studielån/Stipend
Støttet av lånekassen
Undervisningsform
Klasserom
Neste startdato

Nasjonal innovasjonsskole for kommunesektoren

Nasjonal innovasjonsskole for kommunesektoren skal gi økt innsikt i - og kunnskap om utviklingsstrukturene i offentlig sektor med vekt på endring og innovasjon. Studiet er utformet spesielt med henblikk på kommunenes aktiviteter, utfordringer og forutsetninger for å initiere, planlegge og å gjennomføre innovasjonsprosjekter som skal resultere i merverdi for kommunen og samfunnet rundt.

Innovasjonsskolen bygger på tre pilarer: Teori om innovasjon, kreative teknikker og likemannslæring, og det legges vekt på erfaringer fra praktisk gjennomføring og spredning av innovasjon, særlig erfaringer fra kommunesektoren.

Målgruppe
Studiet er for personer med nøkkelfunksjoner i kommunene, ledere og folkevalgte.

Samlingenes faglige innhold

Samling 1: Innovasjon og kreativitet
Denne samlingen handler om forutsetningene for innovasjon, kreativitet og hva som er det særegne ved innovasjon i offentlig sektor. Formålet er å gi deltakerne en forståelse av at forandring foregår kontinuerlig. Innovasjoner er bevisste forsøk på å løse problemer på en ny og bedre måte. Innovasjoner møter ofte motstand. Motstanden kan skyldes mange forhold. Noen kan være irrasjonelle og interessestyrt, men motstand kan også skyldes at innovasjonen oppleves negativt av noen og positivt av andre, og medføre ulemper eller problemer. Vi snakke om drivkrefter og barrierer både på samfunns‐, organisasjons‐ og individnivå.

Samling 2: Innovasjonsmetodikker
I nye former for tjenesteinnovasjon er det en selvfølge at brukerne er medspillere. Det kan foregå på mange måter, noe blant annet forskningen og utviklingen innenfor samarbeidsdrevet innovasjon har vist. I denne samlingen bruker vi en stor del av tida til praktiske øvelser under overskriften tjenestedesign. Tjenestedesign handler om å forme og organisere en opplevelse. Formålet er å overføre verdi fra leverandør til bruker – fra sykehus til pasient, fra hotell til gjest, fra transportleverandør til reisende, fra mobiloperatør til kunde på en effektiv, helhetlig og attraktiv måte. Samlingen er i sin helhet viet til deltakernes eget innovasjonsprosjekt.

Samling 3: Innovasjon i kommuner
Hovedtemaet i denne samlingen er innovasjon i kommuner. Kommunene i Norge har lange tradisjoner som innovatører. I denne samlingen presenterer vi både de lange linjene og den nyere konteksten for kommunalt innovasjonsarbeid. Både ansatte og brukerne kan være viktige ressurser og støttespillere i innovasjonsarbeid. I kommunal innovasjon er befolkningen både brukere og innbyggere, og forholdet mellom administrativ ledelse og politiske beslutningsorganer er viktig. Formålet er å koble mellom teoretiske innsikter og den konkrete kommunale hverdagen. Dette illustreres med flere eksempler fra ulike kommuner.

Samling 4: Innovasjonsledelse og sosialt entreprenørskap
Innovasjonsprosesser stiller andre krav til ledelse, blant annet med hensyn til å skape nødvendige kreative rom, og fremme mulighetene for å kunne bruke innovasjonspotensialet hos medarbeiderne. Første dag i fjerde samling er derfor viet temaet innovasjonsledelse. Andre dag handler om sosialt entreprenørskap. Sosiale entreprenører er en viktig kilde til innovasjon i offentlige tjenester, men det er ikke forsket så mye på samarbeidet mellom denne type ideelle organisasjoner og offentlige aktører. I samlingen tas det utgangspunkt i eksempler på hvordan et slikt samarbeid kan fungere.

Samling 5: Implementering og spredning av innovasjon
Formålet med siste samling er at deltakerne skal få bedre innsikt i hvordan innovasjoner implementeres og spres, og forhold som påvirker dette. Innovasjon er nye ideer som skal settes ut i livet. Jo flere som ser seg tjent med å ta i bruk innovasjonen, jo raskere kan vi anta at spredningen er. Samtidig er det ikke nødvendigvis slik at en innovasjon som er gjennomført i en kontekst, enkelt kan overføres til en annen. Derfor snakker vi gjerne om å betrakte spredning som oversettelse. Det vil si at noen grunnelementer beholdes, men at andre deler av innovasjonen tilpasses den spesifikke konteksten.

Samling 6/Studietur: Innovasjonseksempler fra Danmark
En viktig del av innovasjon er å stjele fra andre! Danmark har lenge vært et foregangsland, som norske kommuner har latt seg inspirere av. Denne samlingen er derfor lagt opp som en studietur til København, der vi finner fram til flere gode eksempler på offentlige innovasjoner. I tillegg til de praktiske eksemplene får vi forelesninger basert på teori, som bygger opp om forståelsen av innovasjon.

Kommende startdatoer

1 tilgjengelig startdato

Høst

  • Klasserom
  • Lillehammer
Høgskolen i Innlandet
Hamarveien 112
2411 Elverum

Høgskolen i Innlandet

Høgskolen i Innlandet (HINN) ble etablert 1. januar 2017 etter Kongelig resolusjon om å fusjonere Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer.  Høgskolen tilbyr utdanning på bachelor-, master- og ph.d.-nivå, i tillegg til etter- og videreutdanning. Den norske filmskolen inngår...

Les mer og vis alle utdanninger ved Høgskolen i Innlandet

Highlights