Vis studentum.no som: Mobil

Retail Management - Bachelor

Handelshøyskolen BI
Sammendrag
Heltid
3 år, 180 studiepoeng
Bachelor
Ja
August
Søknadsfrist: Rullerende opptak
Bergen, Oslo

Retail Management - Bachelor

RETAIL MANAGEMENT

Lyst til å forstå hva som får kundene til å velge en butikk framfor en annen? Synes du det er spennende med innovasjon og teknologi, varehandelens beste venner? Vil du være med å utvikle fremtidens handel? Da kan Retail Management være noe for deg!

HVA LÆRER DU?

Varehandelen knytter produsentene og forbrukerne sammen. Den består av mange ledd, som gjør bransjen til et spennende fagfelt med store utfordringer og enda større muligheter. Dagens digitale forbrukere er mindre lojale, har mer kunnskap og krever både kvalitet og effektivitet for en billigere penge.

Måten vi handler på har endret seg dramatisk de siste 10 årene. Netthandelen vokser seg sterkere og den internasjonale konkurransen har blitt tøffere. For å imøtekomme forbrukeres behov, og samtidig drive økonomisk lønnsomt, er varehandelen avhengig av å være fleksibel. Det innebærer å lage effektive løsninger i alle ledd – fra produksjon og frakt til datainnsamling og butikkdesign.

Varehandelen har sterke forbindelser til teknologiens verden. Nye betalingsløsninger, varebeholdningssystemer, personalisert markedsføring og virtuell virkelighet bidrar til å utvikle bransjen og forbedre kundeopplevelser.

Kunnskap du vil tilegne deg gjennom studiet:

  • Butikkledelse.Du vil få grunnleggende kunnskap om etablering av ny butikk, til å drive butikk. Du vil lære om de ulike typer av beslutninger en butikkeier må ta for at butikken skal være attraktiv for kundene i et langsiktig perspektiv.  
  • Senterledelse:Du vil lære om det å drive og markedsføre kjøpesentre. Du vil også lære om hvordan sentrene påvirker handelsgater og utfordringen handelen i bysentrum står overfor.
  • Økonomi. Du vil lære å foreta økonomiske vurderinger og analyser gjennom fag som regnskap, statistikk og finans. Økonomi er bærebjelken i de aller fleste bransjer, også i varehandelen.
  • Logistikk. Logistikken innebærer å ha de riktige produktene på riktig sted til riktig tid. For å få til det må man både kunne planlegge innkjøp og beregne lager og transportkostnader. Man må forstå leveringsservicens viktighet som et konkurranseelement samt hvordan det påvirker kostnadene.
  • Markedsføring. Du vil lære hvordan du kan forstå kundene dine, hvorfor de velger som de gjør, og hvordan du kan presentere varene dine på best mulig måte.


MULIGHETER I STUDIETIDEN

Du har mange muligheter som student på Retail Management. Hvis du kan tenke deg å studere i utlandet, kan du ta utveksling i et semester. Har du mer lyst på konkret arbeidserfaring kan du ta et internship hos en bedrift.

Eller så kan du velge å gå dypere i fagene du er interessert i, enten med en fordypning eller med en bred rekke valgkurs.

Stipend

Har du et høyt karaktersnitt fra videregående? Da kan du søke på et stipend som dekker skolepenger for Bachelor i Retail Management.

Videre studier/jobbmuligheter

HVA KAN DU BLI?

Norsk varehandel er en av landets største næringer. Den utgjør 10% av landets verdiskapning og ansetter 360 000 mennesker.

Næringen kan deles opp i 40 bransjer som alle står foran store utfordringer i årene fremover. Sterk konkurranse og ny teknologi gjør at bransjene stadig leter etter kvalifiserte medarbeidere.

Etter utdanningen i Retail Management kan du eksempelvis starte din egen butikk, lede butikksentre eller jobbe innenfor de mange leddene som berører varehandelen. De store kjedene trenger også mer kompetanse til sine stillinger i sentrale administrasjoner.

Det er mange muligheter, blant annet innen:

  • Markedsanalyse. Bruk ferdighetene dine til å lære mer om kundene.
  • Butikkutvikling. Jobb med å finne spennende konsepter som øker butikkenes lønnsomhet.
  • Konsulent.Hjelp butikker og kjeder med å løse ulike problemstillinger. Du får innblikk i mange ulike bransjer, og en variert arbeidsdag.
  • Reklame. God og kreativ reklame, både i tradisjonelle og sosiale medier, er viktig for å skille seg ut i markeder med høy konkurranse.
  • Logistikk. Butikkjeder er veldig opptatte av å optimalisere drift. Hvis du er flink med tall er dette en god mulighet å sikte seg etter.
  • Franchiser. Mange unge ønsker i dag å bli franchise-taker, noe som betyr at de eier og driver sin egen butikk etter et velkjent kjedekonsept. Rema 1000 og Narvesen/7-11 er gode eksempler på dette.


HVA KAN DU STUDERE VIDERE?

Hvis du er interessert i å studere videre etter fullførte studier så er en master i ledelse og organisasjonspsykologi godt egnet, spesielt hvis du sikter deg inn på lederstillinger høyere opp i en bedrift. En master i strategisk markedsføringsledelse passer også godt til kunnskapene du får i dette studiet.

  • Master i ledelse og organisasjonspsykologi
  • Master i strategisk markedsføringsledelse

I tillegg kan du også kvalifisere for andre mastergrader ved å ta tilleggskurs.

Opptakskrav/Søknad

Du trenger generell studiekompetanse og 35 konkurransepoeng for å komme inn på dette studiet.

Studiefakta, Tittel m.m

Bachelor in Retail Management

Handelshøyskolen BI

Handelshøyskolen BI

Handelshøyskolen BI er uavhengig vitenskapelig høyskole med studiesteder i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Skolen er en av Europas største handelshøyskoler, og har ca. 20 000 studenter, ni institutter og og et vidt spekter av fagområder innen økonomi og administrasjon.

Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning, alt økonomisk overskudd brukes til å styrke BIs fag- og læringsmiljø.

Vis alle utdanninger fra Handelshøyskolen BI

Kontaktinformasjon til Handelshøyskolen BI

Handelshøyskolen BI

Nydalsveien 37
0484 Oslo

Tlf: 46 41 00 00


Studiested

OMTALER

Det finnes ingen omtaler av denne utdanningen ennå. Bli den første!