Tiril Raknes; forretningsrådgiver, Sopra Steria

Møt Tiril Raknes i Sopra Steria og les hva hun sier om sine arbeidsoppgaver, hvordan hun bruker sin utdannelse og hvorfor hun brenner for sin jobb.

Hvordan vil du beskrive ditt arbeid og dine arbeidsoppgaver?

Som konsulent jobber du prosjektbasert, hvilket innebærer at ansvar og oppgaver vil variere noe fra prosjekt til prosjekt. I løpet av de første årene i Sopra Steria har jeg jobbet i flere prosjekter innen flere ulike fagfelt og bransjer. Jeg har bl.a. jobbet med digital samhandling, opplæring, endringsledelse, porteføljestyring, kommunikasjon og bærekraft, i bransjer som bank og finans, industri, forsvarssektoren og energi. 

Det som går igjen i de fleste prosjekter, er at man som «junior» ofte er prosjektlederens høyre hånd, og sørger for at det administrative (møtevirksomhet, dokumentasjon, dialog med kunden, osv.) går som smurt. I tillegg bidrar man med den faglige kompetansen man har fra studiet, og er gjerne den som produserer mye innhold: f.eks. samler inn data gjennom f.eks. intervjuer eller desktop research, utfører beregninger, skriver tekst, lager modeller, osv. 

Noe jeg setter veldig stor pris på med Sopra Steria, er at man tidlig får tillit og ansvar i prosjektene. Dette betyr at man ofte er med i kundemøter, får ofte ansvar for å holde i kundedialogen, styre møter og kan være en reell sparringspartner med kunden. Dette er langt mer motiverende og lærerikt enn å sitte «gjemt» back-office! 

 

Se ledelseutdanninger her

 

Hva er det mest spennende og utfordrende ved jobben din?

Det er ikke sjeldent at du jobber i flere prosjekter med ulike kunder parallellt. Dette er spennende, fordi du får brynet deg på ulike problemstillinger og kontekster, bygger en bred erfaring og CV, og kan ofte bruke erfaringer på tvers av prosjekter.  

Samtidig er dette også utfordrende, i og med at det er mye kontekst-skifte. Du må ha tunga rett i munnen hva angår kalenderplanlegging, navn og kontakter, og tidsstyring. Men hvis du liker en hverdag med fart og er dugelig god på å multitaske – er det ikke noe problem! 

Hvordan bruker du utdanningen din i din stilling?

Utdannelsen min høres kanskje litt spesialisert ut, men den var egentlig ganske generell, også fordi jeg tok en bredde av valgfag. Men det har kommet godt med synes jeg, i og med at jeg til nå har jobbet med et bredt spenn av fagfelt.  

Hvis det er en ting jeg vil trekke frem, så er det at utdanningen min sørget før at jeg lærte å lære. Det å sette seg inn i og forstå en kompleks problemstilling basert på et begrenset informasjonsunderlag, se trender i tall eller tekst, skrive gode sammendrag eller få frem essensen av et budskap – er alle egenskaper jeg benytter meg av daglig.  

Hva er de tre viktigste tingene for deg i din jobb?

Trygghet og samhold med kollegaer

Jeg tror de fleste vil si seg enige i at både trivsel og prestasjon avhenger av at man føler seg tilpass og trygg blant dem man jobber med: at det er lov å gjøre feil, komme med crazy idéer, stille dumme spørsmål, osv. Jeg har allerede jobbet i mange ulike prosjektteam med ulike kollegaer fra Sopra Steria, og jeg har enda ikke opplevd noe annet en solid psykologisk trygghet og god stemning i teamene. 

I tillegg er det utrolig mye hyggelig sosialt som skjer internt i Sopra Steria: alt fra å samles rundt godteskålen på fredager, hytteturer med skigruppa, julebord med fagmiljøet, sommerfester med avdelingen, kunnskapsfestivaler med hele selskapet. I Sopra Steria er det noe for enhver! 

Utvikling i riktig retning og tempo

Sopra Steria tilbyr et veldig bredt spekter av tjenester innenfor de fleste bransjer. Derfor er det viktig å være bevisst på hva du bygger av prosjekterfaring, så du utvikler ekspertise innen de områdene du synes er interessante og ønsker en karriere innen. Da er det fint at man blir fulgt opp jevnlig av en personalleder som hjelper deg med å sette mål og er tilgjengelig for sparring.

Arbeid med mening

Min motivasjon er avhengig av at jeg føler at det er en mening med det jeg gjør: at jeg utgjør en forskjell som betyr noe for noen, at jeg er med på å skape merverdi og at min lille innsats rykker verden en millimeter i riktig retning. Hva denne «meningen» innebærer er selvfølgelig individuell, men jeg har funnet min mening i å jobbe med grønne og digitale omstillingsprosjekter.

På hvilke måter er Sopra Steria en attraktiv arbeidsplass for deg å jobbe?

Sopra Steria er en attraktiv arbeidsplass fordi man får bygge både teknisk kompetanse og forretningsforståelse – en unik kombinasjon som både er relevant og ettertraktet i næringslivet. Sopra Steria er et perfekt sted å starte hvis man synes teknologi, innovasjon og/eller bærekraft er interessant, men ikke er helt sikker på akkurat hvilket fag eller bransje man vil jobbe innen. Her jobber vi med så mye forskjellig, så man kan «teste ut» litt av hvert og finne sin vei mens man går.

Som nyutdannet starter du som Graduate og blir del av et veletablert, 3-årig kompetanseprogram, som løper parallellt med at du jobber i prosjekt. Gjennom programmet blir du både blir kurset og sertifisert i hard skills som PowerBI eller Prince2 og soft skills som presentasjonsteknikk og teamdynamikker, samtidig som du kommer ut i prosjekter hvor du løser reelle kundebehov. Slik er de første par årene i Sopra Steria tilrettelagt for at du skal ha den beste mulige starten på ditt arbeidsliv.

Møt andre medarbeidere fra Sopra Steria


Annonser