Slik unngår du eksamensnerver

eksamensnerver - tips til eksamen

Av Celine Gundersen Finnøy                                                                             Foto: iStock

Får du frysninger av å høre ordet «eksamen»? Det er du ikke alene om. Mange studenter er svært nervøse både før og under eksamen. Vi har samlet noen enkle tips for hvordan du kan ta kontrollen tilbake.

Eksamensnerver er både vanlig og ufarlig, og kan faktisk virke til din fordel. Det kan virke skjerpende og bidra til en mer årvåken innstilling. Likevel er det mange som opplever det motsatt. Når nervene tar overhånd, blir de et hinder for prestasjonen. Nettopp derfor er det lurt å ta noen forholdsregler.

Ha kontroll på eksamensdetaljer

Å ha kontroll på eksamensdetaljene kan ha en beroligende effekt. Skaff deg oversikt i god tid før eksamen. Du bør blant annet vite:

  • Hvor lenge eksamen varer
  • Hvilket lokale eksamen avholdes i
  • Hvordan du kommer deg til eksamenslokalet
  • Hvilke hjelpemidler du kan ha med
  • Hva du trenger av mat og drikke til eksamensdagen

I tillegg kan det være lurt å pakke skolevesken ferdig i forkant av eksamensdagen. Enten du skal ha med deg ordbok eller kalkulator, er det fint å vite at det du trenger er pakket og klart. Slik unngår du å møte på uforutsette hindringer på vei ut av døren.

Eksamensdagen er her – hva nå?

Først og fremst er det viktig å få i seg en god frokost. Det er ikke alle som har like mye matlyst på slike dager, men viktigheten av å ha mat i magen under en eksamen er stor. Noe som sier seg selv, men som likevel må nevnes, er viktigheten av å komme tidsnok til eksamenslokalet. Å være sent ute vil skape unødvendig stress og frustrasjon, og kan i verste fall gi deg en dårlig start på eksamen. Selv om det er lurt å møte opp tidlig, bør man heller ikke komme så tidlig at man rekker å bli smittet av den nervøse stemningen som gjerne oppstår blant medelever på eksamensdagen.

Når eksamen har blitt utdelt, bør du huske å lese nøye gjennom oppgavene. Et praktisk tips er å først besvare oppgavene du føler deg tryggest på. På denne måten kan du gi deg selv en "selvtillitsboost" fra første stund. 

Øvelse gjør mester

Når du endelig har gjennomført eksamen, er det på sin plass å gi seg selv en klapp på skulderen. Husk å ta med både de gode og dårlige erfaringene fra hver eksamen du gjennomfører. På denne måten kan du lære deg å kontrollere nervene bedre. Du vil merke at du blir flinkere og flinkere til dette med tiden. Dersom eksamen ikke gikk så bra som du håpet på – ikke fortvil! Av og til går ikke eksamen slik man ønsket, men som oftest har du flere sjanser. Meld deg opp til kontinuasjonseksamen og bruk erfaringene du har gjort deg til å gjøre det bedre på neste forsøk.

Ønsker du mer inspirasjon til eksamensforberedelser? Ta en titt her for tips om studieteknikk, eller her for tips til hvordan du kan unngå skippertaksfella.

Publisert 03.03.2019

Sist oppdatert: 08 nov 2019

Du kan kanskje også være interessert i:

Sist oppdatert: 24.04.2020

Se de ti mest populære studiene i 2020

Den 24. april publiserte Samordna opptak vårens statistikk for søknader til høyere utdanning. Er du nysgjerrig på hvilke utdanninger som er mest populære?

Les mer
Sist oppdatert: 16.02.2021

Viktige tidsfrister for høyere utdanning

Planlegger du å studere til høsten? Her finner du en oversikt over viktige tidsfrister for opptaket til universitet og høgskole i 2021

Les mer
Sist oppdatert: 17.02.2022

Søk til universitet eller høgskole med realkompetanse eller gjennom alternativt opptak

Har du lyst til å studere, men er usikker på om du fyller kravene for å komme inn på ønsket studium? Vi har samlet informasjon om hvordan du som mangler generell studiekompetanse eller enkelte fag likevel kan komme inn på drømmestudiet. 

Les mer